Engelsk pres på dansk søfart

Stop diskrimination til søs. Søfolk på lige vilkår er bedst på lang sigt. Det konkluderer rapport fra britisk transportministerium. Det får 3F til at udfritte erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Engelsk rapport lægger op til stop for løndumping til søs. På billedet ses en filippinsk sømand, der kom til skade, da han var ansat på et dansk skib. (Foto: Kåre Viemose)Engelsk rapport lægger op til stop for løndumping til søs. På billedet ses en filippinsk sømand, der kom til skade, da han var ansat på et dansk skib. (Foto: Kåre Viemose)

Danmark og England har i mange år haft en ting til fælles. En stor handelsflåde, hvor billige søfolk fra lande som Filippinerne, Polen og Indien har skubbet lokale søfolk på land.

Men nu lyder der nye toner på engelsk. En rapport fra det britiske transportministerium konkluderer, at kursen er uklog og bør ændres.

Den anbefaler et stop for at lade britiske rederier ansætte udenlandske søfolk til en løn, der følger niveauet i deres hjemlande. En mulighed, der også kom i brug i Danmark, da Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) blev indført i 1988.

Måtte lave om på lov

Det er EU's regler mod diskrimination, der er skyld i, at Storbritanniens transportministerium har bedt en gruppe eksperter lave den rapport, der netop er blevet offentliggjort.

EU er ved at rejse sager mod Danmark og England. Det skyldes brud på reglerne mod diskrimination. Og udsigten til en sag mod EU fik i 2009 Folketinget til at ændre dansk lovgivning.

Men det har ikke rokket ved muligheden for at ansætte billige søfolk til u-landsløn. Og nu har 3F skrevet til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Han har fået en opfordring om at læse den engelske rapport og tage bestik efter den.

To veje for søfart

Den britiske rapport anbefaler britiske forhold og britisk løn på skibe under britisk flag. Det vil være bedst for landets interesser på lang sigt.

- Det ser ud til. at man er ved at blive klogere i Storbritannien. Det bør den danske regering tage alvorligt. Danske regeringer har i tyve år tilladt en lov, der stik mod alle internationale regler tillader diskrimination ombord på skibe, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Rederier, der bruger søfolk fra lande som Filippinerne, har før været til debat i EU. Det fik i 2005 den europæiske rederiforening ECSA til at advare om, at stop for billige søfolk fører til, at flere skibe bliver flaget ud. Det problem beskriver den engelske rapport også. Men det ændrer ikke på dens konklusion.

Se 3F's brev til erhvervsminister Brian Mikkelsen her:

Se 3F's brev til erhvervsminister Brian Mikkelsen her: