Mobbeoffer blev fyret
44-årige Carina Brümmer blev mobbet i halvandet år. Mens mobberne blev, måtte Carina væk fra virksomheden.
Carina Brümmer blev mobbet på jobbet og sidenhen fyret, da hun talte ud om mobningen. (Foto: Henrik Bjerregrav) 44-årige Carina Brümmer fra Stoholm ved Viborg turde åbne munden i en sag om mobning.
Reaktionen fra hendes arbejdsplads - Skadeservice Danmark (SD) - var en fyreseddel. Så nu er alenemoderen til tre arbejdsløs.
- De sagde godt nok i 3F, at jeg risikerede at blive fyret, hvis jeg satte gang i en mobningssag. Men så tager vi den derfra, sagde jeg.
Carina Brümmer fortryder ikke, at hun gik til fagforeningen. I dag har hun nemlig sort på hvidt, hvad SD måtte betale for en urimelig afskedigelse:
Fem ugers løn i erstatning og en måneds fritstilling oven på det sidste mæglingsmøde, der kaldte tårerne frem hos den ellers robuste servicemedarbejder.
- Jeg ærgrer mig meget over det, der er sket. At mobberne bliver, og jeg skulle væk. Jeg bliver jo offer to gange på den måde, siger Carina Brümmer.
Onde bemærkninger
I halvandet år var hun en meget tilfreds ansat hos SD, der rydder op efter brand, oversvømmelser og andre skader.
Hun arbejdede i områderne Kjellerup, Randers og Hinnerup. Men så skiftede ejerforholdene i 2007, og en ung kvindelig driftsleder kom til.
Carina Brümmer har pæne ord fra MUS-samtaler, og hun har - selvom hun ikke er uddannet - fået lov til selvstændigt at afvikle skadesager.
Men pludselig føg onde bemærkninger omkring hende. Hun følte sig set ned på, og i frokoststuen blev der snakket mindre pænt om hende.
Ud over driftslederen var der også et par skadesledere, som generede både Carina Brümmer og nogle af kollegerne. Men Carina Brümmer er den eneste, som er gået til sin fagforening.
Ud over kanten
Faglig sekretær Annette Lynge Jensen, 3F Viborg, er glad for, at Carina Brümmer ikke tøvede alt for længe, før hun gik til 3F.
- Skadeservice Danmark har forsøgt at drive vort medlem ud over kanten på den måde, man har opført sig mod hende. Og desværre har ledelsen ikke grebet ind. En sag som denne viser, hvor vigtigt det er at have en mobbepolitik.
Driftsdirektør Helle Bønding, Skadeservice Danmark, mener, der er tale om personfølsomme oplysninger og ønsker ikke at udtale sig.
- Det skylder jeg både Carina og resten af personalet.
Læs hele Carinas historie i Fagbladet nummer 1.