Ny kampagne skal forebygge arbejdsulykker i industrien

Efter flere års stigning i antallet af arbejdsulykker, indleder Industrien nu kampagne for at få ansatte til at passe på i hverdagen.

Industriens BrancheArbejdsmiljøRåd starter i dag en kampagne for at få virksomhedernes ledere og medarbejdere til i fællesskab at forebygge ulykker på arbejdspladsen.  (Arkivfoto.)Industriens BrancheArbejdsmiljøRåd starter i dag en kampagne for at få virksomhedernes ledere og medarbejdere til i fællesskab at forebygge ulykker på arbejdspladsen. (Arkivfoto.)

2006 var året med det største antal dødsulykker og alvorlige ulykker herhjemme siden 2001. Og ifølge Arbejdstilsynet var det tredje år i træk, at antallet af ulykker er steget. Og heller ikke industrien er gået ram forbi.

Det får nu Industriens BrancheArbejdsmiljøRåd på banen. De starter i dag en kampagne for at få virksomhedernes ledere og medarbejdere til i fællesskab at forebygge ulykker på arbejdspladsen. Fordi, en klat olie, defekt værktøj, eller jernrester, som ligger og flyder, kan være nok til at der sker en alvorlig ulykke.

- Vi håber med kampagnen at få belyst, hvor vigtigt det er at fastholde fokus på ulykker. Vi kan simpelthen ikke leve med, at en stor gruppe beskæftigede har en ulykke hængende over hovedet, fordi de passer deres arbejde, siger forbundssekretær i Dansk Metal, Jørgen Bernbum.

Brug APV'en

Udover at sætte fokus på dagligdagens rod, glemsomhed og tilsidesættelse af regler, opfordrer kampagnen også virksomhederne til at bruge arbejdspladsvurderingene i forebyggelsen af ulykker.

- En arbejdspladsvurdering kan være med til at forebygge ulykker, fordi den får involveret alle i virksomheden i at gøre arbejdspladsen sikker. Og det motiverer samtidig den enkelte medarbejder til at tage et ansvar for at beskytte sig selv og kollegerne, siger Jørgen Madsen Chefkonsulent i Dansk Industri.