Efterlyser penge til mentorordninger

Bertel Haarder udbreder nu mentorordning på ungdomsuddannelserne til hele landet for at mindske frafald. Men Dansk Teknisk Lærerforbund advarer og spørger, hvor pengene er henne?

Undersøgelser viser, at unge, der er ved at droppe ud, har haft stor gavn af at få tilknyttet en personlig mentor. (Foto: Per Daugård)Undersøgelser viser, at unge, der er ved at droppe ud, har haft stor gavn af at få tilknyttet en personlig mentor. (Foto: Per Daugård)

Undervisningsminister Bertel Harder (V) og resten af Folketinget udbreder 1. august den såkaldte mentorordning, der har kørt som forsøg på ungdomsuddannelserne, til hele landet efter gode resultater med at forhindre unge i at droppe ud.

Mentorordninger kan være en god ting, mener formanden for Dansk Teknisk Lærerforbund Jan Hjort, men han advarer samtidig og efterlyser penge til ordningen:

- Der følger ikke ekstra penge med til skolerne. Tværtimod har man jo skåret ned. Det bliver farligt, når man skærer ned på det, der virker allerbedst, nemlig elevernes daglige voksenkontakt i undervisningen. Det øgede frafald skyldes især flere elever i klasserne og færre undervisningstimer, som følge af besparelser de senere år, siger Jan Hjort.

Gode resultater

Rambøll Management har evalueret Undervisningsministeriets forsøg, der viser, at unge, der er ved at droppe ud, har haft stor gavn af at få tilknyttet en personlig mentor, der kan tage dem i nakken og hjælpe dem med at holde fast.

Mentorprogrammet har nu kørt i to år med projekter syv forskellige steder i Danmark. I seks af projekterne har mellem 75 og 95 procent af eleverne gennemført eller er blevet fastholdt i en ungdomsuddannelse blandt andet takket være hjælp af en mentor.

Kan ikke bare kopiere succes

- Der er ikke tvivl om, at mentorordninger kan være en fin ting, men jeg er skeptisk overfor, at man bare kopierer forsøget ud i hverdagen. Forsøgsprojekter bliver næsten altid en succes, fordi der er ekstra penge og dedikerede folk, der vil have succes. Jeg advarer mod, at man laver en fast skabelon for, hvad der virker, for det er forskelligt fra skole til skole, siger Jan Hjort.