Døtre af ufaglærte bryder social arv

Uddannelse: Døtre af ufaglærte klarer sig bedre end sønner, når det gælder om at uddanne sig. Forskellige forventninger til piger og drenge kan være en del af forklaringen, mener forsker.

Langt flere piger end drenge af ufaglærte bryder den sociale arv og får sig en uddannelse.  (Foto: Colourbox)Langt flere piger end drenge af ufaglærte bryder den sociale arv og får sig en uddannelse. (Foto: Colourbox)

Når mor og far er ufaglærte, så er chancen for, at Mads tager en uddannelse 20 procent lavere, end at Mette tager en. Piger er nemlig meget bedre end drenge, når det gælder om at bryde den sociale arv på uddannelsesområdet. Det viser en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Gennem de sidste tyve år er piger faktisk blevet bedre til at bryde den sociale arv, mens drengene er blevet dårligere, viser undersøgelsen.

Der er nemlig flere drenge af ufaglærte, som ikke har en uddannelse ud over folkeskolen, end der var i 1990. Til gengæld er der flere piger, som har taget en.

Skoletrætte drenge

Der er mange grunde til, at drenge halter bagud i forhold til uddannelse.

- Drenge vælger for eksempel ofte en erhvervsfaglig uddannelse, hvor frafaldet er højt, forklarer Jonas Schytz Juul, der er chefanalytiker hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Det skyldes blandt andet, at det er vanskeligt at få praktikpladser efter grundforløbet.

- Noget kunne også tyde på, at folkeskolen kan have en indvirkning, fordi mange drenge måske allerede er skoletrætte derfra. Den bløde opbygning med gruppearbejde og så videre er måske mere for piger, end den er for drenge, fortæller Jonas Schytz Juul.

Pæne piger og vilde drenge

En anden forklaring kan være, at mange har en forestilling om hvordan rigtige piger og drenge opfører sig, siger Mette Lykke Nielsen, der er forsker ved Center for Ungdomsforskning, DPU, Århus Universitet.

- Det kunne for eksempel være en forventning om, at piger pr. definition er gode til at sidde stille og klare sig godt i skolen. Mens det i mange sammenhænge anses som både forventeligt og mere acceptabelt, at drenge lærer langsommere end pigerne og har brug for at lege vildt, siger forskeren.

- Men denne forventning til drengene harmonerer dårligt med de succeskriterier, der er i skolen og til de krav, der er til både drenge og piger om, at de skal være målrettede og have uddannelse.