Hjælp til ordblinde på teknisk skole

Vejledning og it-rygsæk. De tekniske skoler gør en indsats for de ordblinde elever, men dysleksiforeningen mener, der kan gøres mere.

- Ordblinde på teknisk skole skal undervises i fagets ord og blive bedre læsere indenfor for eksempel murerområdet, siger læseforsker Carsten Elbro. (Artkivfoto)- Ordblinde på teknisk skole skal undervises i fagets ord og blive bedre læsere indenfor for eksempel murerområdet, siger læseforsker Carsten Elbro. (Artkivfoto)

Når bogstaverne danser på papiret og det at stave er mere end svært, søger mange ind på teknisk skole.

På langt hovedparten af landets tekniske skoler er der sat kræfter ind på at hjælpe denne gruppe elever. Skolerne søger it-rygsæk til dem, der har brug for det. Og de ordblinde har også god mulighed for at få vejledning på flere af skolerne. Men eleven skal også selv opsøge hjælp.

Det betyder, at kun få ordblinde dropper ud af teknisk skole. Hvis de vil afbryde forløbet, er der nemlig både lærere og vejledere tæt på, og de hjælper dem videre til et andet tilbud.

Klar til start

I København har man særlige ordblindeklasser. Det vil man ikke have på Aarhus Tech. Man har også fravalgt at have læseundervisning for ordblinde. I stedet har man her en læsevejleder, der hjælper lærerne i valg af lærebøger og elever, der vil have styr på it-rygsæk og bogstaver. Det kræver i større omfang, at eleven selv opsøger hjælp.

På de nordjyske erhvervsuddannelser kalder man ansøgere med læseproblemer ind til samtale og test allerede i marts. Derfor kan de udlevere it-rygsække til ordblinde elever på første skoledag. Ved studiestart bliver alle elever også testet for ordblindhed. På den måde fanger man de elever, som ikke skrev om deres læseproblemer på ansøgningen.

Fokus på at lære fagsproget

Dysleksiforeningen efterlyser, at alle skolerne søger it-rygsække i god tid, så de er klar ved studiestart. Man ønsker også, at skoler underviser mere i, hvordan eleverne skal bruge it-rygsækken.

- Læseundervisning og fagundervisning skal foregå samtidig, siger Erik Kildegaard Rasmussen, formand for Dysleksiforeningen.

Læseforsker Carsten Elbro er enig. Han mener, det er urealistisk, at eleverne bliver gode læsere i løbet af ugerne på teknisk skole. Han fremhæver, at eleverne skal lære fagets ord på skrift og blive bedre læsere på deres fagområde.