Byggepladsers sikkerhed under EU-krav

EU-kritik af de danske regler for byggeplads-sikkerhed skal anvendes til at give sikkerheden et løft, siger både BAT og Rejsearbejdere.dk. Men der går op til to år, før nye regler træder i kraft.

Sikkerheden på danske byggepladser lever ikke op til de europæiske minimumsstandarder. Og der kan gå op til to år, før nye regler er på plads. (Arkivfoto.)Sikkerheden på danske byggepladser lever ikke op til de europæiske minimumsstandarder. Og der kan gå op til to år, før nye regler er på plads. (Arkivfoto.)

De danske regler for sikkerheden på byggepladser er ikke gode nok. Det siger EU-kommissionen.

Der skal være en såkaldt sikkerhedskoordinator under både projektering og udførelse af byggeopgaver, sikkerhedskoordinatorens anvisninger skal følges, og tidsplanerne skal tilpasses, efterhånden som arbejdet skrider frem, lyder nogle af kritikpunkterne.

Problemet er, at Danmark ikke lever op til de europæiske minimumsregler, som de er beskrevet i byggepladsdirektivet, der er fra 1992.

EU-kommissionen har derfor truet Danmark med en sag ved EF-domstolen. Så langt kommer det dog ikke, idet regeringen har tilkendegivet, at den er klar til en bedre implementering af EU-reglerne.

I BAT-kartellet er man ikke overrasket over kommissionens kritik. Man er heller ikke det mindste ked af, at kommissionen har skruet tommelskruerne på.

- Vi håber naturligvis, at vi får gennemført regler, som vi tidligere har efterlyst, og at det samtidig vil sætte skub i den handlingsplan, som byggeriets parter er blevet enige om, men som tilsyneladende er gået i stå. Vi håber derfor, at EU-kritikken kan anvendes til at give sikkerhedsarbejdet et løft, siger arbejdsmiljøkonsulent Ulrik Spannow fra BAT.

- Kommissionens kritik kan derfor på en række områder forbedre sikkerheden på danske byggepladser, siger han.

Sikkerhed ind i planlægningen

Ulrik Spannow nævner blandt andet, at krav om koordinator under projekteringen vil indebære, at arbejdsmiljø og sikkerhed skal medtænkes i byggeriet fra den tidligste fase. Desuden skal den såkaldte byggejournal løbende justeres, så den får sammenhæng med, hvad der rent faktisk sker på byggepladsen.

- Det er også interessant og relevant, at man er opmærksom på, at der er et problem med tidsmæssigt pressede byggeprojekter, og at der er brug for håndtag, så bygningsarbejderne ikke udsættes for fare i forsøg på at holde urimelige tidsfrister, siger Ulrik Spannow.

Regeringen har over for kommissionen erklæret sig parat til at gøre implementeringen bedre. Man gør dog opmærksom på, at der kan gå op til to år, før de nye regler træder i kraft.

Det skal gå stærkere

Foreningen Rejsearbejdere.dk har i et par omgange gjort EU-kommissionen opmærksom på den mangelfulde implementering af byggepladsdirektivet og tager gerne æren for, at regeringen presses af kommissionen.

- Vi har at gøre med et EU-direktiv, som faktisk er ganske godt, men som Danmark på en række områder ikke efterlever. Derfor er vi meget tilfredse med, at regeringen nu for at undgå en sag er ved at komme i arbejdstøjet, siger Hans Erik Meyer, formand for Rejsearbejdere.dk.

Han er imidlertid ikke tilfreds med, at det kan tage op til to år at ændre lovgivning og bekendtgørelser.

- Der sker flere ulykker på danske byggepladser end nogensinde, ikke mindst fordi der er så mange østarbejdere i byggeriet. De kender ikke sprog og sikkerhedsregler. Der er derfor brug for at få strammet op på reglerne. Så er det ikke godt nok, at man skal bruge to år til skrivebordsarbejde.

Krav om skiltning

Foreningen har fået foretræde for Folketingets arbejdsmarkedsudvalg. Her vil man ikke bare fortælle om behovet for hurtigere implementering, men også foreslå at reglerne om skiltning ved byggepladser gøres bedre.

- Selv om kommissionen ikke direkte nævner skiltningen i sin åbningsskrivelse, mener vi, at Danmark heller ikke på dette punkt har foretaget en korrekt implementering. Vi vil derfor foreslå udvalget, at der indføres regler om skiltning udenfor alle byggepladser med oplysning om alle byggepladsens aktører - lige fra ejer og bygherre til den allersidste underentreprenør. Det vil gøre arbejdet meget lettere for Arbejdstilsynet og i øvrigt også Skat, fagforeningerne og andre. Men det vil uden tvivl også luge ud i en del af de tvivlsomme byggeforetagender. Derfor har en sådan skiltning et klart sikkerhedsmæssigt perspektiv, siger Hans Erik Meyer.

Regeringen har hidtil afvist ønsket om en sådan skiltningen udenfor byggepladser.