Mikkel kontra Thisted

Leder: 3F kræver erstatning på vegne af ordblind skoledreng. Sejr vil være gennembrud efter mange års skolesvigt og en oprejsning til de mange unge, der er blevet stemplet som dumme, uduelige og endda depressive og hjerneskadede.

I årevis har kampen for de læse- og stavesvage haft en særlig plads i 3F's hjerte - en mærkesag, der utrætteligt er blevet præsenteret for politikerne år efter år. Indtil videre uden det helt store gennembrud.  (Tegning: Bob Katzenelson)I årevis har kampen for de læse- og stavesvage haft en særlig plads i 3F's hjerte - en mærkesag, der utrætteligt er blevet præsenteret for politikerne år efter år. Indtil videre uden det helt store gennembrud. (Tegning: Bob Katzenelson)

Når sagen om ordblinde Mikkel Jensen, der ikke lærte at læse, fordi han ikke blev testet og fik den rette specialundervisning i folkeskolen, rammer Landsretten, er det ikke alene den første sag af sin art i Danmark - men også en vigtig principiel sag for 3F.

I årevis har kampen for de læse- og stavesvage haft en særlig plads i 3F's hjerte - en mærkesag, der utrætteligt er blevet præsenteret for politikerne år efter år. Indtil videre uden det helt store gennembrud.

Mikkel Jensens læsevanskeligheder kostede dyrt. En regning på 110.000 kroner til efterskole og en lang og træls skoletid med skænderier og en familie på randen af opløsning. Derfor har Mikkels forældre sammen med 3F lagt sag an mod Thisted Kommune for ekstraudgifter til ordblindeundervisning, for ifølge Folkeskoleloven er det kommunens ansvar, at eleverne lærer at læse.

Ud fra enhver retfærdigheds betragtning bør Thisted Kommune holdes ansvarlig, men tiden vil vise, om der er sammenhæng mellem lov og sund fornuft. I Norge er en tilsvarende retssag endt med erstatning, og får Mikkel medhold, vil det være et kæmpemæssigt gennembrud efter mange års svigt af børn med læseproblemer i folkeskolen.

Stemplet som hjerneskadet

Det har længe været en gåde, at mange ufaglærte ikke benytter sig af tilbud om efteruddannelse. Derved sakker de bagud, de får de dårligste job, ringe løn, ofte et usundt arbejdsmiljø og stor ledighedsrisiko.

I dag kender vi forklaringen. De læser meget dårligt eller slet ikke. De er gået ud af skolen uden at have fået de færdigheder, der skal til for at kunne klare selv et kortvarigt fagligt kursus. Nye undersøgelser fra OECD tyder på, at hver ottende elev forlader folkeskolen uden at kunne læse bare nogenlunde.

I dette nummer af Fagbladet 3F fortæller vi om ordblinde Christian Jørgensen på 13 år, der ikke alene blev stemplet som en af de dummeste elever. Skolepsykologen mente, han var depressiv og hjerneskadet. I virkeligheden var Christian bare ordblind, og efter den rigtige undervisning sluger han i dag både skønlitteratur og internet.

Eller 14-årige Anne Jørgensen, som havde det så forfærdeligt i skolen, at det endte med et totalt sammenbrud. Hun blev testet ordblind, men skolen nægtede hende den nødvendige hjælp. I stedet blev hun henvist til psykiatrisk afdeling på Aalborg Sygehus!

Forældre betaler selv

For Mikkel Jensen, der i dag er 18 år, handler retssagen om noget så enkelt som ønsket om retfærdighed. Han er fortsat skuffet over de problemer, som hans læsevanskeligheder har givet ham i voksenlivet. "Det er svært at hente alle de år ind, hvor jeg sad på bagerste række og intet lærte".

Om det er manglende viden, vilje eller ønsket om at holde igen på pengene, er for så vidt ligegyldigt. Det er skandaløst, at der er skoler, der på den måde svigter de allersvageste. For hvis ikke folkeskolen evner at samle de svage elever op, hvad er så egentlig meningen med et kommunalt skolevæsen?

At der skal en retssag til for at få en kommune til at forstå noget så enkelt, vidner om, at der er behov for, at undervisningsministeren sætter kommunerne på plads og indskærper en af folkeskolens allermest grundlæggende opgaver: At lære vores børn at læse!