Hidsige chefer stresser ansatte
Hver femte 3F'er har konflikt med chefen mindst en gang hver måned. Hos Nilfisk får den gode leder, medarbejderne til at gå glade på arbejde. Skriv og fortæl om dine erfaringer - og vind en rejse.
Konflikter med chefen er ikke ukendt for mange 3F'ere. ((Modelfoto: Harry Nielsen)) Kom nu, kom nu, kom nu! Det skal gå stærkt, vi har travlt.
Sådan lyder det, når en dårlig leder råber efter de ansatte på Nilfisk Advance.
De tre timelønnede lageransatte Michael Rasmussen, Stig Holmberg og Johnny R. Christensen oplever både bøvl og godt samarbejde med ledere. Og de er ikke i tvivl om, hvor kæden nogen gange hopper af.
- Nogle mellemledere tror, de er høvding. Der er en, der brøler af de ansatte. En af mine kollegaer har lige været sygemeldt med dårlig mave, fordi han får skældud. Teamkoordinatoren brølede af ham i torsdag, og der røg jeg lige ind til driftslederen og sagde: det finder jeg mig kraftedeme ikke i. Han skal ikke brøle af mine kollegaer, fortæller truckfører Stig Holmberg.
Dårlige chefer koster sygemeldinger
Hvad gør det ved folk, at have sådan en leder på nakken?
- Folk bliver stressede, de glemmer at smile, de bliver sygemeldt, siger Tillidsrepræsentant Johnny R. Christensen.
Der er omkring 160 timelønnede på Nilfisk Advance, der arbejder i lagerbygningerne i Brøndby syd for København.
Ligeså ødelæggende som en emsig chef kan være, ligeså motiverende kan det være, når chefen er dygtig til at lede arbejdet.
- En af vores ledere er rigtig god. Han lytter til folk og går i dialog, siger Johnny R. Christensen.
- Ja, han har fanget den. Og han giver kage, når han kvajer sig. Det kan godt være, det lyder åndssvagt. Men det betyder meget, forklarer Stig Holmberg.
- Hans folk smiler og er mere glade, uddyber Michael Rasmussen.
Video: Det finder vi os ikke i!
Se murersjakket fortælle om sjusk med sikkerheden, og hvornår de ellers siger fra overfor chefen.