Konflikt mod restaurant i Vejle er OK
Dom:
3F's konflikt mod restaurant Vejlegården er lovlig. Det fastslår dom i Arbejdsretten. Også 3F's midler er i orden, bortset fra stop for indsamling af madaffald, uddeling af løbesedler og mails til kunder.
Martin Jensen, formand i 3F Vejle, og Tina Møller Madsen, gruppeformand, jublede, da Arbejdsretten godkendte konflikten mod Vejlegården. Arbejdsretten er mere til røde faner end stegt flæsk. I hvert fald når det gælder den konflikt, 3F kører mod restaurant Vejlegården.
Det står klart i den dom, der i dag skar igennem i sagen om, hvorvidt 3F's konflikt mod restauranten er lovlig: Konflikten er lovlig. Og 3F må gerne gå i konflikt mod arbejdsgivere, der dropper 3F's overenskomst, fordi de foretrækker billigere aftaler, der er indgået med Kristelig Fagbevægelse.
Til gengæld gør dommen det klart, at 3F gik for vidt, da indsamling af madaffald fra restauranten blev stoppet, da 3F Vejle opfordrede til kundeboykot, og da 3F Vejle sendte mails til Vejlegårdens kunder.
3F: Glædelig dom
I 3F vækker dommen glæde.
- Vi har ikke tvivlet på, at tre højesteretsdommere kom frem til, at konflikten var fuldt lovlig. Vi har stadig ret til at sætte ind mod løndumping. Og vi har ret til at arbejde for ordentlige løn- og arbejdsvilkår for almindelige mennesker, siger Tina Møller Madsen, der er formand for 3F Privat Service, Hotel & Restauration.
Hun peger på, at dommen ikke ændrer på den retstilstand, der hidtil har været gældende. Og på at 3F's konflikt først og fremmest er startet, fordi 3F vil hindre lønnedgang hos virksomheder, der skifter 3F's overenskomst ud med billigere aftaler, der er indgået med KRIFA og Kristelig Arbejdsgiverforening.
Grænse for midler
Det var Kristelig Arbejdsgiverforening, der bragte sagen for Arbejdsretten. Det skete for sagens hovedperson, Amin Skov, der ejer restaurant Vejlegården.
Han kan glæde sig over, at dommerne gav ham ret i et par enkelte forhold. Han fik blandt andet fik dommernes ord for, at 3F's opfordring til kundeboykot gik over stregen.
- Det tager vi til efterretning. Vi er helt med på, at man ikke må lave kundeboykot, og det indstillede vi os også på, straks vi blev opmærksomme på det, siger Tina Møller Madsen.
Læs pressemeddelelse fra 3F.