Supermarkeder lunkne på mærkningsregel
Coop Danmark og Dansk Supermarked garanterer, at deres tøj er lavet under anstændige vilkår. Samtidig tvivler de på værdien af mærkningsregler.
Nationalitetsmærkninger på tøj giver ikke altid forbrugerne ordentlige oplysninger, påpeger Dansk Supermarked. (Kennet Havgaard) Både Coop Danmark, der er Danmarks største detailhandelsvirksomhed, med over 1000 butikker landet over, og Dansk Supermarked, der har knap 500 butikker, er lunkne over for en frivillig mærkningsordning på tøj.
Fra flere sider er en mærkningsordning ellers forslået efter Fagbladets afsløringer af tøj produceret under slavelignende forhold findes på hylderne i danske butikker.
I Dansk Supermarked er den tidligere vært på DR's forbrugermagasin Rene Ord for Pengene Poul Guldborg informationschef. Han tror ikke, at nationalmærkning af tøjet er svaret.
- Nu skriver I om Thailand, og så vil forbrugerne måske boykotte varer fra Thailand, selvom der findes masser af anstændige producenter i Thailand. Jeg synes ikke nationalitetsmærkning giver forbrugerne ordentlige oplysninger, mener Poul Guldborg, der garanterer, at Dansk Supermarkeds indkøbere kun køber tøj lavet under anstændige forhold.
Det er dog ikke mere end et år siden Dansk Supermarked fjernede et stort parti Kappa-tøj fra deres hylder efter det blev afsløret, at tøjet var produceret i Burma.
Orden i eget hus
Hos Coop Danmark ligger informationschef Jens Juul Nielsen på linje med hans kollega fra Dansk Supermarked.
- Selvfølgelig er vi interesserede i at sælge tøj der er lavet under ordentlige forhold. Og vi har da også sympati for hvis man kan lave en fælles mærkningsordning, siger Jens Juul Nielsen.
Man skal dog ikke forvente, at Coop Danmark tager initiativet.
- Vi sørger først og fremmest for at holde orden i eget hus. Man kunne forestille sig en uafhængig organisation, der ville tage initiativ til en sådan ordning, opfordrer informationschefen og spiller bolden videre til de frivillige organisationer.
Menneskevelfærd i fokus
Begge kæder opfordrer forbrugerne til at handle i butikker de har tillid til. Men Poul Guldborg mener ikke, at problemerne har forbrugernes fokus.
- Gang på gang sætter pressen fokus på problemer med slavearbejde, men den almindelige forbruger har ikke så stort fokus på det her. Hele trenden med menneskevelfærd her lidt under fokus på dyr og miljø. Og det er måske fordi både dyrene og miljøet ikke selv kan forsvare sig, og det mener man mennesker de kan, siger Poul Guldborg, der dog tror, at der vil komme meget mere fokus på arbejdernes vilkår i fremtiden.