Tøj syet af slaver vækker forargelse

Dyrt mærketøj i danske butikker er blevet produceret under slavelignende forhold i Thailand. Sagen bliver nu rejst politisk. EU bliver bedt om at reagere.

Mærkevarer som Tommy Hilfiger og Melka bliver produceret under slavelignende forhold i Thailand. (Kennet Havgaard)Mærkevarer som Tommy Hilfiger og Melka bliver produceret under slavelignende forhold i Thailand. (Kennet Havgaard)

Fagbladet dokumenterer i nummer 15 , der udkommer i dag, hvordan tøjfirmaerne Tommy Hilfiger og Melka tilsyneladende lader hånt om menneskerettighederne og har fået deres dyre modetøj produceret under slavelignende forhold i Thailand.

Forbrugerne har dog ingen chance for at vide, hvor tøjet er produceret og under hvilke forhold.

I 1995 fjernede EU de obligatoriske regler om, at tøjfirmaerne skal mærke deres tøj med oprindelsesland. Det forarger medlem af Europa-Parlamentet for SF Pernille Frahm, og hun vil nu rejse sagen politisk.

- Hvis alt det her med den politiske forbruger skal have nogen mening, skal forbrugerne da i det mindste vide, hvor tøjet er produceret. Så vi bør kræve mærkningsreglerne genindført, mener SF'eren.

I Forbrugerinformation mener chefkonsulent Mette Reissmann ikke, forbrugerne kan være tjent med den manglende mærkning i EU.

- Det er utilfredsstillende for forbrugerne, at de ikke kan se, hvor tøjet er lavet, fastslår hun.

EU skal presse Thailand

Pernille Frahm mener, at det er gennem EU, man kan presse Thailand til at stoppe slavearbejdet.

- I EU har vi jo en samarbejdsaftale med Thailand. Den kan bruges i en situation som denne. Thailand har underskrevet ILO-aftaler om børnearbejde og mindsteløn, så bør man også kræve, de overholder dem, fastslår Pernille Frahm, der vil rejse sagen i Europa-Parlamentet samt i Udenrigsudvalget, hvor hun også har sæde.

Code of Conducts er værdiløst

Tidligere kritik af de store firmaer har fået flere til at lave etiske regler for, hvordan deres tøj er produceret, de såkaldte "Code of Conducts". Men dem giver forretningsfører i SiD Anne M. Pedersen ikke noget for. Hun mener reglerne er lavet til ære for forbrugerne og ikke for arbejderne, der slider for de store tøj-koncerner.

- De er ikke mere værd end det papir, de er skrevet på, fordi reglerne ikke bliver efterlevet.