Illegale transporter fortsætter

Også på landevejen findes illegale arbejdere fra Østeuropa. Siden fredag er foreløbig seks øst-biler og chauffører anmeldt til politiet for illegal kørsel i Danmark.

Også på landevejen findes illegale arbejdere fra Østeuropa. Siden fredag er foreløbig seks øst-biler og chauffører anmeldt til politiet for illegal kørsel i Danmark.Også på landevejen findes illegale arbejdere fra Østeuropa. Siden fredag er foreløbig seks øst-biler og chauffører anmeldt til politiet for illegal kørsel i Danmark.

Fredag nat og tirsdag morgen betyder travlhed på Aabenraa Havn. Her anløber færgen fra Litauen med lastbiler på vej ud på de danske landeveje. Det har siden 1999 betydet et væld af anmeldelser til grænsepolitiet om ulovlige transporter udført af illegale østeuropæiske chauffører fra især Rusland og Litauen. Det er transportbranchen i 3F Aabenraa og chauffør-kone Bente Madsen, der står bag anmeldelserne i håbet om at få sat en stopper for trafikken, der har stået på i årevis. Det er forbudt for østeuropæiske chauffører at køre med gods internt i Danmark. - Og det er lige præcis, hvad der sker fra Aabenraa Havn, fortæller Bente Madsen. I denne omgang har hun især bidt mærke i en blå Mercedes lastbil med åbent lad og litauiske nummerplader. Bilen ses dagligt læsse gamle landbrugsmaskiner af på havnen. - Det er åbenlyse tegn på ulovlig indenrigskørsel udført af udenlandske chauffører. Dertil kommer blandt andet to russiske lastbiler, der så vidt jeg kan se ikke laver andet end at køre internt i Danmark. Den ene ankom endda til Aabenraa Havn uden trailer i fredags, siger Bente Madsen.

Seks anmeldelser

Fra fredag til og med mandag middag har hun og 3F Aabenraa anmeldt i alt seks tilfælde af formodet ulovlig kørsel til politiet. - Jeg går ud fra, at politiet tager affære og stopper lastbilerne. De kører i pendulfart mellem havnen i Aabenraa og byerne i oplandet. Køreskiver og fragtpapirer vil afsløre, hvor bilerne har kørt de seneste uger. Det er ikke særligt svært, siger Bente Madsen.