Skrappere kurs mod illegale bag rattet

Chaufførappel til beskæftigelsesministeren om at præcisere reglerne for østchauffører. Vognmænd skal have inddraget køretilladelser ved svindel, lyder kravet

I første del af 2005 har der været et hav af sager om udenlandske chauffører, der overtræder reglerne og ikke mindst forbuddet mod at gøre gods internt i Danmark - også kaldet cabotagekørsel. 
3F kræver nu, at køretilladelserne inddrages, når reglerne overtrædes.I første del af 2005 har der været et hav af sager om udenlandske chauffører, der overtræder reglerne og ikke mindst forbuddet mod at gøre gods internt i Danmark - også kaldet cabotagekørsel. 3F kræver nu, at køretilladelserne inddrages, når reglerne overtrædes.

Chaufførerne i 3F savner ensartet og øjeblikkelig indsats fra politiet, Færdselsstyrelsen og Udlændingestyrelse hver gang en vognmand bliver grebet i at beskæftige chauffører uden lovlig arbejds- og opholds tilladelse.

Det var et af budskaberne fra godt 200 chauffører, der i weekenden var samlet til årets chauffør-konference på Esbjerg Højskole.

- Chaufførerne sender en appel direkte til beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen med opfordring til omgående at præcisere reglerne for øst-chaufførers beskæftigelse hos danske vognmænd, lyder det blandt andet i en udtalelse fra chaufførerne.

De kræver desuden, at vognmænd, der overtræder reglerne, skal have køretilladelserne inddraget med det samme.

Mange sager

Flere steder har politiet været i tvivl om reglerne og i enkelte tilfælde ladet transporterne fortsætte.

Til gengæld har der flere steder været eksempler på sammenhold mellem chauffører og andre faggrupper i forsøget på at stoppe vognmænds brug af illegale chauffører fra Østeuropa, der kører til dumpingpris.

Det førte i foråret til aktioner i blandt andet Hørning, Kastrup Lufthavn og på slagteriet i Skive, hvor udenlandske chauffører blev stoppet og politiet tilkaldt.

På chaufførkonferencen benyttede formand for 3F's Transportgruppe Orla Petersen lejligheden til at efterlyse mere chauffør-samarbejde med andre grupper.

- Det er nødvendigt for os at alliere os med andre faggrupper. Først og fremmest lagerarbejderne. At prøve, at få dem til at interessere sig for, om en given last eller en given transport er lovlig med eksempelvis en polsk chauffør ved rattet, sagde Orla Petersen.