Litauisk chauffør er illegal
Den litauiske chauffør, der blev blokeret i Hørning tirsdag morgen, arbejder illegalt i Danmark. Politiet kunne have stoppet ham, hvis de havde kendt reglerne.
Den litauiske chauffør, der blev blokeret i Hørning tirsdag morgen, arbejder illegalt i Danmark. Politiet kunne have stoppet ham, hvis de havde kendt reglerne. Den litauiske chauffør, der blev blokeret af lagerarbejdere tirsdag morgen hos EKV Transport i Hørning ved Århus, men med Skanderborg Politis mellemkomst fik lov til at køre videre, arbejder illegalt i Danmark.
Chaufføren har ifølge Carsten Paulin, formand for Eksportchaufførernes Landsklub, i tre måneder arbejdet på en chaufførvikartilladelse for Kurt Beier A/S i Esbjerg. Tilladelsen er udstedt af Færdselsstyrelsen til Kurt Beiers litauiske datterselskab, LB Eurotrucking.
Men hvad politiet tilsyneladende ikke var klar over, da de stoppede den litauiske chauffør, så skal chaufførvikarer, der er ansat i det litauiske datterselskab, have arbejds- og opholdstilladelse, når de arbejder i Danmark. Det oplyser Udlændingestyrelsen.
Det havde den pågældende chauffør ikke, og derfor kunne politiet have stoppet ham.
- Han siger, at han har tjent et sted mellem 800-1000 euro om måneden i de tre måneder, han har været her, alt efter, hvor meget han har kørt, siger Carsten Paulin.
Koster det halve
Vognmand Kurt Beier har ikke noget overblik over, hvor mange litauiske chaufførvikarer, han har ansat lige nu. Men han fastholder, at alle ansatte i det litauiske selskab har arbejds- og opholdstilladelse på plads.
- Vores omkostninger er cirka det halve af, hvad en dansk chauffør koster. Men de litauiske chauffører tjener to-tre gange så meget som en bankdirektør hjemme i Litauen. De kører to måneder og holder fri en måned eller kører tre måneder og har fri i seks uger, siger Kurt Beier.
Som Nyhedsbrevet 3F tidligere har skrevet, vil 3F's Transportgruppe nu have undersøgt forholdene omkring Kurt Beiers brug af litauiske chaufførvikarer nærmere.