Arbejdsgiverne tøver med elevforbud
3F kræver, at Hotel Pejsegården fratages sin ret til at have elever. Men arbejdsgiverorganisationen Danske Erhverv siger hverken ja eller nej til dén løsning.
Selvom Hotel Pejsegården har haft 29 elevsager på ni år, vil arbejdsgiverne ikke fratage dem retten til elever. Hos arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv vil man ikke udtale sig konkret om, hvad den kendelse i Tvistighedsnævnet, som i sidste uge gik Hotel Pejsegården i Brædstrup imod, konkret får af konsekvenser for hotellet og dets fremtidige muligheder for at have kokke- og tjenerelever.
Men markedsdirektør i Dansk Erhverv, Morten Brustad, siger helt overordnet:
- Man skal passe på med ikke at være for kategorisk i den slags sager. Fordi der har været nogle enkeltstående ulykkelige begivenheder, betyder det ikke nødvendigvis, at den rette løsning er at fratage en virksomhed retten til at have elever, siger Morten Brustad.
Vil ikke kommentere Pejsegården
To tidligere kokkeelever på Pejsegården fik i sidste uge ved Tvistighedsnævnet en samlet erstatning på 185.000 kroner for brudt læreforhold og lønefterbetaling, efter de i 2005 måtte hoppe fra uddannelsen før tid, da arbejdsmiljøet på hotellet var for dårligt.
Det har - sammen med en række på 29 elevsager siden 1998 - fået 3F til at kræve, at Pejsegården fritages retten til at have blandt andre kokke- og tjenerelever.
Morten Brustad ønsker ikke at kommentere sagen omkring Pejsegården, da Dansk Erhverv principielt ikke udtaler sig om verserende sager, og arbejdsgiverorganisationen har endnu ikke afgjort, om afgørelsen fra Tvistighedsnævnet skal ankes.
- Men Dansk Erhverv arbejder seriøst og målrettet med uddannelsesindsatsen og har stor fokus på, hvor vi kan gøre en forskel. Vi er netop i gang med initiativer over for virksomheder, som har brug for hjælp i forhold til at påtage sig en uddannelsesforpligtelse, siger Morten Brustad uden at ville svare på, om Pejsegården i den nærmeste fremtid vil få et "hjælpende besøg" af Dansk Erhverv.
En alvorlig opgave
- Det er en vigtig opgave at have elever, og nogle steder fornemmer vi, at der er brug for hjælp, og dét har Dansk Erhverv meget mere fokus på frem for at hejse det røde flag over for nogen, siger Morten Brustad.
- Vi har kun en interesse i at have glade og tilfredse elever, og at hotel- og restaurationsbranchen har et positivt og godt image som uddannelsesområde. Og det er i øvrigt en interesse, vi deler med 3F, siger markedsdirektøren.