Transportfolk bryder nej-tradition
Nej og atter nej. Sådan har chauffører og lagerfolk stemt til overenskomsterne siden storkonflikten i 1998. I 2010 vendte billedet: Syv ud af 10 sagde ja.
De nye overenskomster på transportområdet har udløst et stort ja fra 3F's medlemmer. Det glæder topforhandler Jan Villadsen (th), der her ses før forliget med DI og DI's topchef Hans Skov Christensen (tv). Chauffører, havnearbejdere og lagerfolk har brudt en lang tradition. Og de har gjort det, så der ikke er noget at tage fejl af.
72,6 procent af transportgruppens medlemmer har stemt ja til de nye overenskomster. Og det er første gang i nyere tid, der lyder et ja fra transportområdet.
Transportarbejderne stemte nej i 1998, 2004 og 2007. Og da 2 ud af 3 SiD'ere stemte ja i 2000, kom der et nej fra et flertal i transportgruppen.
Stolt af resultat
På den baggrund er topforhandler og formand for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen glad for resultatet.
- Vores medlemmer er kendt for deres vilje til at slås. Men denne gang har et stort flertal stemt ja. Det er jeg stolt af, for det viser, at vores medlemmer ikke bare ønsker et slagsmål for slagsmålets skyld, siger Jan Villadsen.
Forhandlerne på transportområdet kunne ikke prale med, at der var sikret store lønstigninger. Og Jan Villadsen peger især på de nye værktøjer mod løndumping som årsag til, at der er stemt ja til de nye aftaler.
Klar til kamp mod dumping
Snyd og løndumping fyldte meget før og under forhandlingerne på transportområdet. En måling lavet af Analyse Danmark viste i februar, at 7 ud af 10 3F'ere var klar til strejke og konflikt for at sikre løn og arbejdsvilkår mod løndumping.
Det lykkedes 3F's Transportgruppe og DI at indgå aftaler, der kan modvirke løndumping. Blandt andet i form af adgang til lønkontrol på virksomheder, hvis der er formodning om løndumping.
- Vi har også aftalt fælles politisk indsats. Derfor var vi før påske sammen med DI til møde med regeringen. Her blev det blandt andet aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se på problemerne. Blandt andet i form af bedre kontrol af virksomheder, der bryder loven, siger Jan Villadsen.