3F: Ringe vilkår årsag til mangel på taxi-chauffører
3F giver arbejdsforholdene skylden efter klager fra taxivognmænd over mangel på arbejdskraft. Man kan ikke leve af en 37-timers arbejdsuge som chauffør, siger 3F-formand.
3F opfordrer vognmændene til at give chaufførerne ordentlige løn- og arbejdsvilkår for på den måde at tiltrække arbejdskraft og skaffe branchen et bedre ry. Arbejdsgiverorganisationen HTS advarer nu om mangel på arbejdskraft i taxibranchen.
Det sker med en ny undersøgelse som Ritzaus Bureau beskriver i dag.
Her siger tre ud af fire vognmænd, at de har problemer med at skaffe arbejdskraft og peger på, at det er et stigende problem.
Samtidig efterlyser branchen en ekstra indsats fra kommunerne og Arbejdsformidlingen - ikke mindst når det gælder indsatsen for at få flere nydanskere til at blive taxichauffører.
- Vi mangler bare den sidste kontakt, og her kan AF gøre meget mere, siger kontorchef i HTS Allan Jensen til Ritzau.
3F: ryd op i branchen
Hos 3F vurderer man undersøgelsen helt anderledes og opfordrer i stedet arbejdsgiverne i branchen til at kigge i egne rækker og rydde op. Samtidig opfordres vognmændene til at give chaufførerne ordentlige løn- og arbejdsvilkår for på den måde at tiltrække arbejdskraft og skaffe branchen et bedre ry.
Arbejdsugen for en taxichauffør er ofte på 60 timer, der strækker sig over nat, aften og weekend. Og løn under sygdom, pension og andre goder halter langt efter resten af arbejdsmarkedet.
- Hvis blot arbejdsgiverne i branchen ville tilbyde ordentlige forhold, kunne der tiltrækkes arbejdskraft. Men i stedet slås chaufførerne med alt lige fra hårde arbejdsforhold og manglende pension, siger Leif Søllingwraee, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
- Så sent som i foråret ville taxivognmændene i Fredericia sætte chaufførerne ned i løn og ud af overenskomsten med 3F, fortsætter han.
Snyd på vægten i København
I København kan formanden for 3F Chaufførernes Fagforening Per Petersen tale med om problemerne i taxibranchen.
Han opfordrer HTS til at kigge i egne rækker og undersøge hvor mange taxi-vognmænd, der overholder overenskomsten og udbetaler den garantiløn til chaufførerne de skal.
- Det er umuligt for taxichauffører at få økonomien til at hænge ordentligt sammen på en 37-timers arbejdsuge. Og så har vi et utal af sager om manglende indbetaling af pension og feriepenge, siger Per Petersen.
Mangler pensionsindbetalinger
Han oplyser, at det især er nydanskerne, der bliver snydt og henviser til, at det for nogle år siden blev gjort op, at taxichaufførerne i Storkøbenhavn mangler mellem 20 og 25 millioner kroner i pensionsindbetalinger.
- Og så er problemerne ikke blevet mindre siden man i Storkøbenhavn omlagde starttaksterne til fordel for vognmændene, der kører om dagen og til skade for de chauffører, der kører aften og nat, siger Per Petersen.