LO vil stævne staten
Den danske stat bliver snart mødt med en retssag rejst af LO. Det usædvanlige skridt skyldes et opgør med knap 20 års diskrimination og underbetaling af udenlandske søfolk ansat ombord på danske skibe.
LO trækker staten i retten for at få gjort op med næsten 20 års diskrimination ombord på danske handelsskibe. (Arkivfoto) Den danske stat med regeringen og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i spidsen bliver om kort tid mødt af noget så usædvanligt som en retssag.
Det er LO, der vil hive staten i retten for at få gjort op med næsten 20 års diskrimination ombord på danske handelsskibe.
Blandt andre LO og 3F har gennem mange år stillet spørgsmålstegn ved såvel moral som lovligheden i, at blandt andre polske søfolk får langt lavere løn for samme arbejde og arbejder under ringere arbejdsvilkår end danske kolleger.
LO varsler sagen mod staten i et brev til økonomi- og erhvervsministeriet. Den går først og fremmest ud på, at få den danske stat og regering til at anerkende, at lønforskel og anden diskrimination af EU-borgere er ulovlig i henhold til såvel EU's regler mod diskrimination, som de internationale aftaler om rettigheder for arbejdstagere, som Danmark har skrevet under på.
EU's og de øvrige internationale regler mod diskrimination mod arbejdstagere er en del af LO's grundlag. Og LO vil desuden have domstolene til at tage stilling til et krav om efterbetaling i to konkrete sager, hvor polske søfolk har fået mindre i løn, end danske kolleger.
Søfolk uden rettigheder
- Det er på høje tid, for det er stort set lykkedes skibsrederne at bruge loven om DIS til at udradere danske søfolk. Vi har hele tiden set DIS-loven som et overgreb på såvel danske som udenlandske søfolk. Det skal bringes til ophør, hvis danske søfolk og danske forhold skal overleve, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
En kommende retssag vil desuden sætte fokus på, at normale danske faglige rettigheder har yderst trange kår ombord på skibe indregistreret under DIS (Dansk Internationalt Skibsregister).
Til trods for at skibene er danske arbejdspladser, forhindrer loven om DIS udenlandske søfolk i at opnå normale faglige rettigheder og danske fagforeninger i at forhandle for udenlandske søfolk.
Hvert år siden loven om DIS trådte i kraft i 1989 er Danmark blevet bedt om at lave loven om, så fri forhandling og normale faglige rettigheder igen bliver tilladt ombord på danske skibe.
Det er FN's arbejdsorganisation ILO, der har stået bag de seneste 20 års krav til Danmark. Men hidtil er intet sket i den anledning.
Det er heller ikke lykkedes 3F at få ændret DIS-loven trods talrige forsøg; retssager om udenlandske søfolk, der er kommet i klemme på danske skibe og en storstilet kampagne i 2003.
I 2004 og igen i 2008 afviste Arbejdsretten 3F, da forbundet forsøgte at få rejst sager om diskrimination af polske søfolk. Arbejdsretten mente ikke, at den var det rette sted at føre en sådan sag, og afviste i øvrigt at sende sagen til juridisk vurdering i EU på trods af opfordringer fra LO.