DSRF på vej ud af DIS-aftalen

Den daglige ledelse i Dansk Sø-Restaurations Forening (DSRF), er torsdag blevet bemyndiget til at opsige den såkaldte hovedaftale om Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), der giver rederne mulighed for at ansætte danske søfolk til nettoløn og dermed spare skatten. Bemyndigelsen blev givet på et bestyrelsesmøde, hvor ledelsen dog blev pålagt først at forhandle med de øvrige faglige organisationer om en fælles opsigelse af aftalen.

Endvidere vil ledelsen give de relevante udenlandske faglige organisationer, som DSRF igennem DIS-Hovedaftalen har forpligtelser overfor, information om udviklingen i Danmark med henblik på et eventuelt fremtidigt samarbejde.
Beslutningen i DSRF-bestyrelsen er truffet på baggrund af den beslutning, A.P. Møller-Mærsk har truffet om at fyre 200 danske hovmestre og mening søfolk på container-skibe og tankskibe under dansk flag og ertatte dem med internationale besætninger.
Bestyrelsen i DSRF udtrykker i en pressemeddelelse sin skuffelse over A.P.Møller's udmeldinger, især set i lyset af de skriftlige garantier, som rederiet så sent som i sommeren 2007 har givet om hovmestres og meniges fortsatte fremtid i rederiet. Samt ikke mindst det gode samarbejde der har eksisteret mellem A.P. Møller og DSRF siden 1915, hvor den første overenskomst blev indgået mellem parterne.
”Bestyrelsen er forundret over, at Danmarks Rederiforening som arbejdsgiverforening ikke er skredet ind og har tilrettevist sit medlem A.P.Møller. Dette da det er Danmarks Rederiforening som på sine medlemmers vegne har indgået den forpligtende DIS-Hovedaftale,” hedder det i pressemeddelelsen fra DSRF's bestyrelse, der mener, at den larmende tavshed fra rederiforenignen kun kan give alle faglige søfartsorganisationer stor usikkerhed i forhold til at indgå aftaler med rederiforeningen.
Sammen med Metal Søfart udgør DSRF organisationen CO-Søfart, der årligt behandler i dag ca. 250 arbejdsskadesager for udlændinge, både i relation til arbejdsskadeloven og sygedagpengeloven. DSRF's bestyrelse har nu pålagt den daglige ledelse i foreningen at finde muligheder for at overlevere arbejdet til Søfartsstyrelsen eller anden relevant myndighed.
”Modsat A.P.Møller, ønsker bestyrelsen ikke at efterlade samarbejdspartenere og de berørte udenlandske søfarende i et tomrum, med øjebliks varsel,” skriver bestyrelsen for DSRF.
Hvis også Metal Søfart beslutter at opsige aftalen om DIS, rummer den kun søofficerrerne, og det kan betyde, at flere rederier beslutter at udflage deres skibe, fordi DIS-ordningen i så fald vil forekomme dem mindre interessant.
Læs mere om konsekvenserne af Mærsk-fyringerne på adressen http://www.dsrf.dk/SEEEMS/4408.asp?retUrl=javascript:_w.history.back()