Kommune forsvarer kringlet klagevejledning

Fredericia Kommune mener selv, at dens klagevejledning er helt i orden. Også selvom ingen 3F'ere forstår den.

Næstformand i 3F Fredericia, Henny Kristiansen, er langt fra imponeret over den klagevejledning, som kommunen har sendt ud til kursister fra JK-Proces.  (Foto: Søren Zeuth.)Næstformand i 3F Fredericia, Henny Kristiansen, er langt fra imponeret over den klagevejledning, som kommunen har sendt ud til kursister fra JK-Proces. (Foto: Søren Zeuth.)

Fredericia Kommune mener selv, at den er ganske dygtig til at vejlede kursister i at klage over jobkurser. I går kunne Nyhedsbrevet 3F ellers fortælle, at ingen blandt godt 30 kursister fra JK-Proces havde modtaget en klagevejledning.

Men efter at have undersøgt sagen nærmere afviser den ansvarlige politiker i Fredericia Byråd al kritik:

- Jeg er noget uforstående overfor, at så mange ikke har fået en klagevejledning. Den bliver nemlig automatisk sendt ud som en del af jobplanen, siger Inger Nielsen (K), formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget i Fredericia Kommune.

Frygter repressalier

Men den omtalte klagevejledning er gemt på sidste side af den jobplan, som alle ledige indgår med jobcentret. Den form for klagevejledning får dumpekarakter af Henny Kristiansen, næstformand i 3F Fredericia:

- Det fremgår overhovedet ikke, at man kan klage over kurser hos JK-Proces. Her står der bare, at man kan klage over jobcentret, siger Henny Kristiansen.

Hun peger også på, at mange er bange for at miste deres dagpenge, fordi der i samme afsnit står, at man skal følge de aftaler, der er beskrevet i jobplanen. "Gør du ikke det, har jobcentret pligt til at underrette din a-kasse, der så skal tage stilling til, om du opfylder betingelserne for fortsat udbetaling af understøttelse," står der i pjecen

I stedet mener Henny Kristiansen, at klagevejledningen burde fremgå af den pjece, som JK-Proces udleverer til alle deltagerne ved kursusstart.

Har selv ansvar

Kritikken preller dog af på Inger Nielsen:

- Når nu så mange kursister siger, at de ikke har modtaget en klagevejledning, burde I så ikke hjælpe dem mere med at klage?

- Nej. Som borger har man selv et ansvar. Og de har jo selv skrevet under på jobplanen, siger Inger Nielsen.

Hun har blandt andet argumenteret for, at JK-Proces laver et godt kursus, fordi der kun er kommet én officiel klage.

Se pressemeddelelse fra Fredericia Kommune, som påstår at alle kursister har modtaget klagevejledning

Se pressemeddelelse fra Fredericia Kommune, som påstår at alle kursister har modtaget klagevejledning