Aktiveringsfabrikker i 250 kommuner

Undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet afslører manglende kontrol mod prisdumping i mange af de 250 aktiveringsfabrikker i danske kommuner. 3F kræver lovindgreb.

Rikke Saarikvi (tv.) og Liselotte Boysen pakkede tyggegummi for Gumlink i et af de aktiveringsprojekter, der blev kendt ulovligt. Nu afslører en undersøgelse, at mange kommunale projekter ikke overholder regler om kontrol mod prisdumping.  (Foto: Flemming Jeppesen)Rikke Saarikvi (tv.) og Liselotte Boysen pakkede tyggegummi for Gumlink i et af de aktiveringsprojekter, der blev kendt ulovligt. Nu afslører en undersøgelse, at mange kommunale projekter ikke overholder regler om kontrol mod prisdumping. (Foto: Flemming Jeppesen)

Tyggegummi skal pakkes, skruer, fuglefrø og plasticglas puttes i poser, og stregkoder hæftes på varer til butikkerne - og så skal der repareres legepladser og laves mad til de ældre.

Helt almindeligt og nødvendigt arbejde, der normalt udføres af ufaglærte til overenskomstmæssig løn. Men ikke i 250 aktiveringsfabrikker rundt om i danske kommuner.

Her er det i stedet arbejdsløse, der udfører arbejdet for kontanthjælpen.

Det viser en undersøgelse udført af Socialforskningsinstituttet (SFI) i kølvandet på Bodum-sagen, hvor otte kommuner dagligt sendte flere hundrede ledige i ulovlig og konkurrenceforvridende aktivering.

Ifølge SFI arbejder mindst 7.500 kontanthjælpsmodtagere dagligt med forskellige former for produktion på landets aktiveringsfabrikker som betingelse for kontanthjælpen.

SFI har alene set på omfanget og ikke undersøgt lovligheden.

Til gengæld afslører SFI's rapport, at kommunerne ikke er gode til at bruge de beregnings-regler, der kan sikre mod ulovlig prisdumping. Reglerne blev indført af beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) i kølvandet på Bodum-sagen, men de bliver kun fulgt ud i knap halvdelen af aktiveringsprojekterne - i resten af tilfældene kun delvist eller slet ikke.

Rystende mange

I 3F er arbejdsmarkedspolitisk sekretær Poul Hansen rystet over omfanget af aktiveringsfabrikkerne og den manglende brug af reglerne mod konkurrenceforvridning.

- Der er næppe et eneste privat firma i Danmark, der får udført produktion i kommunale aktiveringsfabrikker, med mindre der kan spares penge i forhold til, hvis virksomhederne selv skulle ansætte folk til at udføre opgaverne, siger Poul Hansen.

- Den manglende kontrol af på hvilke vilkår produktionen foregår, kræver et lovindgreb. Kommunerne skal tvinges til at følge reglerne til punkt og prikke. Når det ikke sker i dag, er det fordi kommunerne kan se stort på reglerne ganske uden risiko. Men aktiveringsfabrikkerne omsætter for mere end 100 millioner uden ordentlig kontrol med, hvad arbejdet betyder for private virksomheder, fortsætter Poul Hansen.

Han efterlyser bødestraf til kommuner, der bliver afsløret i konkurrenceforvridende aktivering og advarer om, at de nye storkommuner formentlig vil satse endnu mere på produktion udført af ledige i aktiveringsfabrikker, fordi det er en nem og billig måde at aktivere på.

Over 20 projekter stoppet

I Arbejdsmarkedsstyrelsen mener direktør Marie Hansen ikke, at SFI's undersøgelse tyder på de store problemer med konkurrenceforvridning.
Men i et brev til landets kommuner undrestreger hun, at det er kommunernes ansvar at loven bliver overholdt.

"Jeg kan allerede nu oplyse, at om et halvt år vil samtlige kommuner på ny blive spurgt om, hvorledes de til den tid sikrer, at der ikke sker konkurrenceforvridning i aktiveringsprojekterne", lyder advarslen fra Marie Hansen til de danske kommuner

Siden 1999 er mere end 20 kommunale aktiveringsfabrikker blevet afsløret i ulovlig og konkurrenceforvridende aktivering.

Mest kendt er den såkaldte Bodum-sag, hvor mere end 100 ledige på kontanthjælp dagligt blev sat til at samle stempelkander i otte kommuners aktiveringsprojekter.

Bodum-projekterne i Svendborg, Grindsted, Bov, Ølgod, Billund, Fredericia og Egtved blev i 2004 og 2005 erklæret ulovlige af tilsynsmyndighederne efter klager fra 3F.

Det samme er blandt andet sket i Herning og Vejle, hvor ledige i strid med reglerne blev sat til at pakke henholdsvis dyvler og skruer - og tyggegummi.

Over 20 projekter stoppet

I Arbejdsmarkedsstyrelsen mener direktør Marie Hansen ikke, at SFI's undersøgelse tyder på de store problemer med konkurrenceforvridning.

Men i et brev til landets kommuner undrestreger hun, at det er kommunernes ansvar at loven bliver overholdt.

"Jeg kan allerede nu oplyse, at om et halvt år vil samtlige kommuner på ny blive spurgt om, hvorledes de til den tid sikrer, at der ikke sker konkurrenceforvridning i aktiveringsprojekterne", lyder advarslen fra Marie Hansen til de danske kommuner

Siden 1999 er mere end 20 kommunale aktiveringsfabrikker blevet afsløret i ulovlig og konkurrenceforvridende aktivering.

Mest kendt er den såkaldte Bodum-sag, hvor mere end 100 ledige på kontanthjælp dagligt blev sat til at samle stempelkander i otte kommuners aktiveringsprojekter.

Bodum-projekterne i Svendborg, Grindsted, Bov, Ølgod, Billund, Fredericia og Egtved blev i 2004 og 2005 erklæret ulovlige af tilsynsmyndighederne efter klager fra 3F.

Det samme er blandt andet sket i Herning og Vejle, hvor ledige i strid med reglerne blev sat til at pakke henholdsvis dyvler og skruer - og tyggegummi.