Millioner til helbredsprojekt i Københavns Lufthavn
Hvor mange kufferter må man slæbe rundt på, før det giver arbejdsskader? Det skal stort forskningsprojekt give svaret på.
Bagageportør Christoffer Nyland får monteret elektroder på kroppen af Phd-studerende Henrik Koblaub og Stine Hvid Bern. På den måde måler de, hvordan arbejdet påvirker musklerne. (Foto: Harry Nielsen) Familien Danmark har det med at proppe kufferten til randen, når de skal på ferie. Det mærker bagageportørerne i Københavns Lufthavn en hel del til, når de slæber kufferter ud til flyet.
Hidtil har ingen kunne svare på, præcis hvor hårdt det går ud over skuldre, ryg og knæ at arbejde i lufthavnen. Men det skal et nyt forskningsprojekt gøre noget ved.
Arbejdsmiljøforskningsfonden har nemlig givet seks millioner kroner til projekt ”CPH-BagPack” – hertil kommer et mindre beløb fra Gigtforeningen.
Her er forskere fra Bisbebjerg Hospital gået i gang med at undersøge op til 5.000 nuværende og tidligere bagageportører for deres skavanker.
Skræmmende oplysninger
3F'erne i lufthavnen ser frem til at blive klogere på deres arbejdsmiljø:
- Vi har alle sammen en interesse i at få bedre forhold. Vi ved jo godt, at der er en stor chance for at blive slidt eller få skavanker i vores job. Jeg tror, at der kommer nogle skræmmende oplysninger ud af projektet, siger Bo Nielsen. Han er formand for Ekspeditionsarbejdernes Klub i Københavns Lufthavn.
Projektleder og overlæge Charlotte Brauer fra Bisbebjerg Hospital forventer, at projektet kan give et mål for, hvor mange kufferter man kan tåle at løfte, før man tager skade.
- Vi håber at kunne forebygge arbejdsskader bedre og få en viden, som også kan bruges i andre job, siger hun.
Relevant behandling
Også arbejdsgiverne bakker op om undersøgelsen:
- Vi er meget begejstrede for projektet. Vi får nu en fælles metode til bedre at kunne vurdere lidelser og sammenligne med de ansattes arbejde. Det vil sikre medarbejdere en relevant behandling og godt forløb, siger Hans Bech. Han er chef for 'airside operations' i SAS.
Projektet kører frem til september 2014. Udover målinger i lufthavnen får nuværende og tidligere ansatte tilsendt spørgeskemaer om deres arbejdsmiljø her til foråret.
Udover Institut for Neurovidenskab og Farmakologi (Københavns Universitet) og Statens Institut for Folkesundhed (Syddansk Universitet) bag projektet.