Stribe af påbud til handlingfirmaer

Bagagehåndteringsfirmaer har i efteråret fået lang række af påbud fra Arbejdstilsynet vedrørende al for hård belastning af kroppen, når fly skal losses og lastes.

Opret gang er ikke normen for bagageportører. Deres arbejdsdag er præget af mange skæve løft og elendige arbejdsstillinger inde i flyene.Opret gang er ikke normen for bagageportører. Deres arbejdsdag er præget af mange skæve løft og elendige arbejdsstillinger inde i flyene.

Arbejdet med at håndtere bagagen i Københavns Lufthavn udføres ikke altid sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

To handlingselskaber i Københavns Lufthavn, Novia Danmark og Servisair (nu overtaget af Nordic Aero), har i september 2006 fået en række påbud fra Arbejdstilsynet.

På Arbejdstilsynets hjemmeside har det givet Novia en gul smiley.

De fleste påbud drejer sig om, at den manuelle håndtering af bagagen er forbundet med alt for tunge løft og rigtig dårlige arbejdsstillinger og bevægelser for kroppen.

Væsentlig risiko i lastrum

Arbejdstilsynet giver i sin tilsynsrapport til Servisair 21. september 2006 tre påbud, som handler om belastningerne ved håndtering af bagage.

For eksempel skriver Arbejdstilsynet om arbejdet ved lugeåbningen til flyets lastrum:

"Arbejdstilsynet vurderer, at arbejdet ved lugeåbningen i flyets lastrum [...] indebærer en væsentlig risiko for sundhedsskadelig påvirkning af bevægeapparatet hos de ansatte portører. Specielt løftearbejde under trange pladsforhold med lav loftshøjde, der medfører, at det ikke er muligt at udføre arbejdet i en hensigtsmæssig arbejdsstilling, indebærer en meget væsentlig risiko for sundhedsskade".

Formuleringen "en væsentlig risiko for sundhedsskadelig påvirkning af bevægeapparatet" samt "en meget væsentlig risiko for sundhedsskade" går igen i beskrivelsen af de øvrige arbejdsmiljøproblemer, der har udløst påbud.

Ingen tekniske hjælpemidler

Arbejdstilsynet konstaterer også ved besøget, at "virksomheden ikke har tekniske hjælpemidler som f.eks. Power Stow eller Ramp Snake til lastning og losning af flyene samt at virksomheden på nuværende tidspunkt ikke har planer om indkøb af lignende tekniske hjælpemidler".

De tre påbud skulle senest 29. december sidste år være efterkommet.

Men Servisairs bagagehåndtering i Københavns Lufthavn er pr. 1. januar overtaget af Nordic Aero, der har cirka 200 bagageportører ansat. Torben Andersen, der er General manager for Nordic Aero, siger, at Nordic Aero derfor ikke har haft indflydelse på, hvordan bagagehåndteringen er foregået i Servisair før årsskiftet.

- Der går en klar skillelinje 1. januar, og vi står ikke inde for de ting og kan ikke tage ansvar for det, Servisair har foretaget sig før. Nordic Aero har selv haft besøg af Arbejdstilsynet for nyligt, og vi afventer i øjeblikket deres skriftlige rapport, siger Torben Andersen.

Fire påbud til Novia

Også Arbejdstilsynet tilsynsbesøg i juni og september 2006 hos handlingselskabet Novia udløste påbud.

Novia Danmark, hvor cirka 150 3F-bagageportører arbejder, har fået fire påbud om at forebygge de manuelle belastninger ved bagagehåndtering, som også for deres vedkommende udgør en "væsentlig risiko for sundhedsskadelig påvirkning af bevægeapparatet hos de ansatte portører".

Arbejdstilsynet konstaterede i øvrigt, at Novia Danmark havde to Power Stows, som "ikke er tilstrækkelig til at dække virksomhedens daglige behov for tekniske hjælpemidler".

Novia Danmark skal senest 30. marts i år efterkomme de fire påbud, skriver Arbejdstilsynet.

Det har ikke været muligt at træffe direktør i Novia Danmark Stig Thygesen for en kommentar.