Bagageportører holder højst ti år

Arbejdsgivere og myndigheder skal til at gøre op med det nedslidende kuffertslæberi. Derfor holder 3F Kastrup høring 9. februar som startskud til en kampagne.

Når charterturismen topper, kan den enkelte bagageportørs belastning ligge på mellem fire og syv tons om dagen. 

 (Arkivfoto)Når charterturismen topper, kan den enkelte bagageportørs belastning ligge på mellem fire og syv tons om dagen. (Arkivfoto)

Når du pakker den halve garderobe og fire murstensromaner ned i charterkufferten, er du samtidigt med til at gøre ryggen svagere hos bagageportørerne i lufthavnen. De losser og laster bagagen og holder i gennemsnit kun mellem syv og ti år på grund af et opslidende arbejdsmiljø.

Det skal der gøres noget ved nu, mener 3F Kastrup, som organiserer cirka 1.500 bagageportører i Københavns Lufthavn. Derfor kalder afdelingen fredag 9. februar til høring om lastearbejdernes arbejdsmiljø, og det er samtidigt startskuddet til en kampagne, der gerne skulle rulle resten af året, for at få gjort op med det belastende arbejdsmiljø.

Alternativ er lovgivning

- Høringen og kampagnen er en udstrakt hånd fra 3F til arbejdsgivere og myndigheder for i fællesskab at udvikle tiltag, som forbedrer bagageportørernes arbejdsmiljø væsentligt, siger Lars Brogaard, arbejdsmiljøkonsulent i 3F Kastrup.

- Vi har selv ideer til arbejdets organisering og miljøforbedringer. Sker det ikke, er det også en mulighed at gå lovgivningens vej. Men vi håber at kunne skabe et samarbejde med de relevante parter. Vi har forsøgt os med det før, men på knap så officiel vis som nu, siger Lars Brogaard.

Kuffertkast under bord

Fra april til august, hvor charterturismen topper, kan den enkelte bagageportørs belastning ligge på mellem fire og syv tons om dagen.

Desuden foregår lastningen i flyene under meget trange kår - som hvis du sad under dit skrivebord og kastede med store kufferter.

3F-sikkerhedsrepræsentanter har desuden ved stikprøvekontroller fundet belastninger på op til 17 tons på en enkelt dag.

- Det er frygteligt meget, og man har vel næppe fantasi til at tænke på, at det foregår i dagens Danmark anno 2007, siger Lars Brogaard.

Teknik til hjælp

Arbejdstilsynet har da også gjort opmærksom på, at der skal gøres op med de grelle arbejdsmiljøvilkår, men der er bare ikke sket noget, mener arbejdsmiljøkonsulenten.

Der er udviklet tekniske hjælpemidler som en aflastning, blandt andet en såkaldt slangelignende lift, "RampSnaken". Men ikke alle hjælpemidler er særligt holdbare i produktionen, og de er heller ikke velegnet til alle flytyper, oplyser Lars Brogaard.

Meld dig til høringen

Ved høringen, der foregår i lufthavnen, vil der være paneloplæg fra blandt andre Arbejdstilsynet, Arbejdsskadestyrelsen og en arbejdsskadet bagageportør.

Tilmelding skal ske til 3F Kastrup senest tirsdag 6. februar på mail: [email protected] eller ved telefonisk henvendelse på 32 50 00 18. Tilmelding er nødvendig for at deltage i høringen.