Minister skal forklare mikrobøde for jobdød

Nu skal justitsministeren forklare, hvorfor Arbejdstilsynet ikke blev inddraget, og arbejdsgiveren slap med en bøde på 1.000 kroner, da et polsk avisbud på en ulovlig knallert blev dræbt.

Justitsministeren skal nu forklare en række omstændigheder i sagen om 22-årige Daniel fra Polen, der mistede livet som avisbud på en ulovlig knallert. (Privatfoto.)Justitsministeren skal nu forklare en række omstændigheder i sagen om 22-årige Daniel fra Polen, der mistede livet som avisbud på en ulovlig knallert. (Privatfoto.)

En mørk nat i efteråret 2006 bragede et 22-årigt avisbud på sin budknallert ind i en lastbil i et kryds i Frederikssund.

Buddet blev dræbt på stedet. Og efterfølgende opdagede politiets teknikere, at forbremserne på knallerten ikke virkede, og at der var pillet ved motoren, så køretøjet kunne køre alt for stærkt.

Alligevel valgte politiet at betragte ulykken som et banalt færdselsuheld. Arbejdstilsynet blev ikke inddraget i opklaringen, og politiet lukkede sagen med en færdselsbøde på 1.000 kroner til virksomheden Nordtrans for at udlåne en ulovlig og uforsvarlig knallert til sit unge bud.

Dødsulykken og dens få konsekvenser har nu udløst en række spørgsmål i Folketinget til justitsminister Lene Espersen (K).

Det er Enhedslistens arbejdsmarkedspolitiske ordfører, Line Barfod, der har rejst sagen, og hun vil blandt andet vide, hvorfor politiet ikke tilkaldte Arbejdstilsynet, og om justitsministeren synes, at en bøde på 1.000 kroner som eneste konsekvens er en tilfredsstillende og en rimelig straf for at udlåne et livsfarligt arbejdsredskab til brug i trafikken.

- Ministeren må også forklare, om noget tilsvarende ville ske, hvis en chauffør på arbejde omkommer ved en trafikulykke forårsaget af defekter på den lastbil chaufføren er sat til at køre i, og om der er flere eksempler på at Arbejdstilsynet ikke er blevet tilkaldt i forbindelse med arbejdsulykker, der er endt med døden i trafikken, siger Line Barfod.

Vred arbejdsgiver

Til trods for at knallerten var ulovlig og kørte med nedslidte forbremser, fralægger virksomheden Nordtrans i Hillerød sig ansvaret for ulykken, der kostede det 22-årige polske bud Daniel Klobucki livet, da han var på vej ud med aviser for virksomhedens kunder.

- Han kunne lige så vel have været på vej til købmanden. Gisningerne fra politiet er jo, at han er fortsat ud i krydset uden at stoppe. Og så er nattens ene lastbil desværre kommet, forklarer indehaveren af firmaet Peter Dahl til Fagbladet 3F.

Han kalder bøden på 1.000 kroner uretfærdig, fordi knallerten var relativt ny og få uger før havde været på værksted. På den baggrund afviser han, at virksomheden har ansvar for, at knallerten var ulovlig, da ulykken skete:

- Jeg har ikke mulighed for at tjekke alle køretøjer hver nat. Jeg er jo ikke en synshal og kan kun reagere, hvis nogen siger, der er noget galt. Derfor er jeg ret sur over bøden, forklarer Peter Dahl.

Ansvar skal placeres

Den holdning vækker stor undren hos miljøkonsulent i 3F, Palle Larsen.

Han kalder det helt ude i hampen, at en virksomhed kan slippe så let fra sit ansvar.

- Det er arbejdsgiverens ansvar, at de hjælpemidler, der skal anvendes, er i forsvarlig sikkerhedsmæssig stand. I princippet skal han sikre sig, at alt er i orden, inden han udleverer køretøjet til sine medarbejdere. Det er hans tilsynspligt, og det har han ganske enkelt ikke levet op til, siger Palle Larsen.

På den baggrund har Enhedslisten også bedt justitsministeren om at forholde sig til arbejdsgiverens mening om ansvaret.
I 2005 og 2006 blev i alt 130 personer dræbt på jobbet i Danmark.

Mindst 8 af de afdøde er udenlandske statsborgere. Heraf 6 fra lande i Østeuropa. Det viser en opgørelse som Fagbladet 3F har lavet på baggrund af oplysninger fra pressen, kilder hos politiet og Arbejdstilsynets kredse.

På den baggrund vurderer 3F's miljøafdeling, at især arbejdere fra Østeuropa lever livet farligt på danske arbejdspladser og har mindst dobbelt så stor risiko for at dø som deres danske kolleger.

Men Arbejdstilsynet opgør ikke dødsulykker og alvorlige arbejdsulykker på nationalitet. Og beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen har hidtil afvist at udtale sig om, hvorvidt antallet af dødsulykker der rammer udlændinge er for stort og om antallet af ulykker kræver politisk handling.

På den baggrund vil Socialdemokraterne rejse problemstillingen når Østaftalen skal forhandles i januar. Og Enhedslisten vil stille en række spørgsmål til beskæftigelsesministeren for at få bedre officielle tal på bordet.

Du kan se Fagbladet 3F's liste over dødsulykker, der har ramt udlændinge i 2005 og 2006 her:

Hver enkelt sag beskriver kort, hvad der førte til ulykkerne, og hvilken konsekvens hver enkelt ulykke har fået: