Scandlines hårdt ramt af krise

Stille fabrikker og krise kan mærkes hos rederiet Scandlines. Her meldes fald i transport af gods og lastbiler på 26 procent i januar og februar.

Stille fabrikker og krise kan mærkes hos rederiet Scandlines. Her meldes fald i transport af gods og lastbiler på 26 procent i januar og februar.Stille fabrikker og krise kan mærkes hos rederiet Scandlines. Her meldes fald i transport af gods og lastbiler på 26 procent i januar og februar.

Dansk eksport melder om frit fald. Lagrene bugner og vognmænd og chauffører har mindre at køre med.

Det betyder, at finanskrisen nu også stikker til søs. Her har rederiet Scandlines haft et fald i transport af gods og lastbiler på 26 procent i årets to første måneder.

Faldet dækker rederiets ruter over Østersøen mellem Tyskland og Danmark. Samt mellem Tyskland og Sverige. Det oplyser Martina Reuter fra rederiets presseafdeling. Hun angiver krisen som forklaring.







Oven i fald fra sidste år

Faldet i transport af gods på lastbiler i år forstærker tallene fra 2008.

Sidste år kunne Scandlines notere fald i mængden af lastbiler og trailere på 4,5 procent på sine ruter fra Gedser og Rødby til de tyske havnebyer Rostock og Puttgarden.

I efteråret 2008 traf Scandlines de første forholdsregler. Rederiet nedlagde fragtruten fra Århus og Aabenraa til Klaipeda i Litauen.







Julegaver og køkkenrulle

Scandlines er ikke det eneste rederi, der mærker krisen.

Som tidligere beskrevet vil Maersk spare 70.000 dollar på servietter om bord sine skibe. I stedet skal søfolk bruge køkkenrulle.

I sidste uge kunne hjemmesiden maritimedanmark.dk oplyse, at Maersk Line vil spare den årlige bogpakke til sine skibe under dansk flag. Også julegaverne er strøget sammen med sammenkomster for danske søfolk og deres familier jul og sommer.