EU bremser farlige vognmænd

Mange tusinde vognmænd skal nu holde samme stramme regler som ansatte chauffører. Det vedtog EU-parlamentet onsdag. Sejr mod dumping på vejene, mener SF.

Fagligt aktive chauffører fra forskellige lande fik succes i EU-parlamentet. Også vognmænd, der kører selv, skal arbejde trafiksikkert. Det står klart efter afstemning onsdag. (Foto: ITF)Fagligt aktive chauffører fra forskellige lande fik succes i EU-parlamentet. Også vognmænd, der kører selv, skal arbejde trafiksikkert. Det står klart efter afstemning onsdag. (Foto: ITF)

Mere sikre landeveje og flere vakse folk bag rattet i lastbilerne. Det bliver resultatet efter afstemning i EU-parlamentet.

Efter år med forhandlinger og diskussion i EU afviste et flertal i parlamentet onsdag middag et forslag om arbejdstid for vognmænd. Det skete med stemmerne 383 mod 263.

Det betyder, at vognmænd nu får samme regler for arbejdstid som chauffører. Og højst må arbejde 48 timer om ugen i snit.

Grænser for selvkørende

EU-parlamentet og dets nej til et forslag fra EU-kommissionen om længere arbejdstid til vognmænd sætter grænser for de såkaldte selvkørende vognmænd, der blot ejer eller leaser deres egen lastbil.

SF's Emilie Turunen er ordfører for den grønne gruppe i EU-parlamentet. Og hun er glad for, at afstemningen i dag har lukket for snyd og unfair konkurrence i transportbranchen:

- Nu gælder de samme arbejdstidsregler for alle chauffører. Det er ikke alene en stor sejr for arbejdstagerne, men et kæmpe skridt på vejen mod et mere solidarisk og socialt Europa. Vi begynder nu at lukke hullerne til social spekulation, siger Emilie Turunen.

Stort pres for afgørelse

Også 3F har længe presset på for at få ens regler på vejene. Det er sket sammen med ETF (Det Europæiske Transportforbund).

Det skyldes frygt for farlig trafik, skæv konkurrence og pres på løn, hvis selvkørende vognmænd må arbejde uden grænse for arbejdstid.

Sagen om arbejdstid for vognmænd har bølget frem og tilbage mellem forskellige udvalg i EU-parlamentet. Men onsdag over middag kom skæbnetimen og afstemningen. Det betyder, at den danske regering får travlt med at omsætte afgørelsen til dansk lov.