SF: Minister nøler om farlige vognmænd
Beskæftigelsesminister Inger Støjberg ser tiden an, når det gælder indførelse af nye EU-regler i Danmark, der stopper farlige vognmænd i trafikken. SF anklager ministeren for unødigt nøl.
SF's Emilie Turunen beder beskæftigelsesminister Inger Støjberg stoppe dansk EU-nøl. SF vil have bremset farlige vognmænd i trafikken hurtigst muligt. I sidste uge fik vognmænd sat loft over arbejdstiden.
EU-parlamentet vedtog et direktiv om, at vognmænd skal omfattes af samme regler som ansatte chauffører. Det betyder, at de højst må arbejde 48 timer om ugen i snit. Men den danske regering har ingen bud på, hvordan de nye regler skal føres ud i livet i Danmark.
Dermed ved ingen, hvornår reglerne er omsat til dansk. Men danske regler skal på plads, så de kan følge EU's beslutning om at stoppe trætte vognmænd i trafikken og chauffører, der omgår reglerne ved at køre som såkaldt ”falske selvstændige”.
Dansk løsning må vente
Det er beskæftigelsesminister Inger Støjbergs (V) ansvar. Men hun kalder beslutningen i EU-parlamentet ærgerlig. Og hun har svært ved at se, hvordan arbejdstid for selvstændige skal kontrolleres, og hvem der skal gøre det.
Ministeren venter på en melding fra EU-kommissionen om, hvad der skal ske.
- Det er for tidligt at sige noget om, hvornår og hvordan direktivet kan implementeres. Men jeg kan sige, at direktiver som det her normalt bliver implementeret i samarbejde med arbejdsmarkedets parter i implementeringsudvalget, siger Inger Støjberg.
SF: Drop nøl Inger
Det kommer bag på SF's Emilie Turunen, der er medlem af EU-parlamentet. Hun gør opmærksom på, at den danske regering har vidst, at der var regler på vej siden 2002.
- Siden 2005 har man skullet kontrollere ansatte chauffører. Det kan man tilsyneladende godt finde ud af. I følge en rapport fra 2007 var Danmark og andre EU-lande dengang ved at forberede lovgivning for selvstændige. Det burde Inger Støjberg hive frem fra gemmerne. Der er ikke brug for mere vejledning fra EU. Det er bare at komme i gang, og hendes nølen er vist mere udtryk for, at hun politisk er uenig, siger Emilie Turunen.
Hun har stemt ja til direktivet, fordi det kan modvirke snyd og løndumping. Flere organisationer for vognmænd er vrede over det nye loft for arbejdstid. 3F er tilfreds med, at chauffører og vognmænd stilles lige.
EU-rapport fra 2007: Danmark klar til regler for vognmænd
EU-rapport fra 2007: Danmark klar til regler for vognmænd