SF kræver svar fra minister om farlige vognmænd

Stop for vognmænd, der arbejder for meget, har lange udsigter i Danmark. SF vil have svar fra beskæftigelsesministeren om, hvornår hun vil følge EU-direktiv og sikre danske veje.

EU har bestemt, at vognmænd skal have samme loft som chauffører på 48 timers arbejde om ugen. Men i Danmark kan regeringen ikke svare på, hvornår det bliver til dansk lov. (Foto: Joachim Rode.)EU har bestemt, at vognmænd skal have samme loft som chauffører på 48 timers arbejde om ugen. Men i Danmark kan regeringen ikke svare på, hvornår det bliver til dansk lov. (Foto: Joachim Rode.)

I juni satte EU-parlamentet loft over, hvor lang tid vognmænd må arbejde om ugen.

Politikerne vedtog et direktiv, der betyder, at vognmænd højst må arbejde 48 timer om ugen i snit. Reglerne er for længst indført for almindelige chauffører. Men den danske regering har ingen bud på, hvornår vognmænd skal leve op til de nye regler, der skal give mere sikker trafik.

Det vil SF have en forklaring på. Og den skal beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) levere til Folketinget.

Stop for farlig trafik

EU-parlamentet vil blandt andet bremse trætte vognmænd i trafikken. Og så skal reglerne bremse chauffører, der optræder som selvstændige vognmænd, fordi de vil undgå regler om arbejdstid.

Men i sidste uge oplyste beskæftigelsesminister Inger Støjberg, at EU's regler ikke bliver til dansk lov foreløbig. Det får SF's Karsten Hønge til at kræve en forklaring:

- Det er vigtige regler, der allerede gælder for almindelige chauffører. Og jeg har svært ved at se, hvad der forsinker ministeren. Allerede i 2007 var Folketinget faktisk i gang med at se på arbejdstid for vognmænd, siger han.

Danske veje må vente

Flere borgerlige politikere ærgrer sig over, at EU har sat loft over arbejdstid for selvstændige vognmænd.

Og i sidste uge erklærede Inger Støjberg, at hun har svært ved at se, hvordan arbejdstid for vognmænd skal kontrolleres. Og hvem, der skal gøre det:

- Det er for tidligt at sige noget om, hvornår og hvordan direktivet kan implementeres. Men jeg kan sige, at direktiver som det her normalt bliver implementeret i samarbejde med arbejdsmarkedets parter i implementeringsudvalget, sagde hun til Nyhedsbrevet 3F.

EU-rapport fra 2007: Danmark klar til regler for vognmænd

EU-rapport fra 2007: Danmark klar til regler for vognmænd