Tjener i Tivoli vinder sag om drikkepenge

Ny kendelse slår fast, at drikkepenge er tjenernes. Afgørelsen giver en tidligere tjener på Promenaden i Tivoli 3.000 kroner. 3F forventer nu endnu flere sager om retten til drikkepenge.

En tjener får efter en opmandskendelse 3.000 kroner i hånden som kompensation for drikkepenge, arbejdsgiveren havde taget. (Arkivfoto.)En tjener får efter en opmandskendelse 3.000 kroner i hånden som kompensation for drikkepenge, arbejdsgiveren havde taget. (Arkivfoto.)

En utilfreds og nu forhenværende tjener på restaurant Promenaden i Tivoli giver nu 3F gode kort på hånden i kampen mod arbejdsgivere, der stikker snabelen i tjenernes drikkepenge.

Tjeneren får efter en opmandskendelse 3.000 kroner i hånden som kompensation for drikkepenge, arbejdsgiveren havde taget. For 3F handler det om uhyre vigtige principper, siger forhandlingssekretær Kenneth Novak, 3F Privat Service, Hotel og Restauration.

Ifølge opmanden er drikkepenge tjenernes - ligesom deres løn. Arbejdsgiveren kan, hvis overenskomstens regler om fælles kasse og fælles beholdning - en såkaldt trunk - er overholdt, kræve, at tjenerne betaler for en eventuel manko med løn eller drikkepenge.

- Hermed sidestiller han drikkepenge med løn, og det er for os det endegyldige bevis for, at de skal betragtes som tjenernes ejendom, påpeger Kenneth Novak.

Manko kan for eksempel opstå, hvis en tjener er kommet til at give en gæst for meget tilbage. Men tjenernes kasse skal aldrig "bonne" for, at han kommer til at tabe en flaske vin eller opfatter en menubestilling forkert.

Pengene passede ikke

En kvindelig tjener arbejdede kort tid i Promenaden i Tivoli. Men længe nok til at finde ud af, at hun blev snydt for drikkepenge.

Det tidligere RBF (nu 3F) rejste derefter en sag mod Promenaden. Opmanden gav i den netop sluttede faglige voldgift 3F medhold på alle punkter, mens arbejdsgiverorganisationen HORESTAs påstande ikke vandt gehør.

3F fik blandt andet ret i, at det var i strid med overenskomsten, at det stod som en del af tjenerens ansættelsesvilkår, at hun skulle arbejde i fælles kasse.

- Opmanden siger direkte, at det er nærliggende at tro, at hun formentlig ikke var blevet ansat, hvis hun havde nægtet at indgå i ordningen, påpeger Kenneth Novak.

Tjeneren måtte heller ikke arbejde i fælles regnskab med uorganiseret personale, og endelig var overenskomstens betingelser for at have økonomisk ansvar for virksomhedens beholdning ikke opfyldt.

- Jeg tror, vi kan se frem til en lang række sager nu. Vi har nemlig ventet på den afgørelse, som slår fast, hvem der er de rette til at disponere over de penge, tjenerne får af tilfredse gæster, siger Kenneth Novak.