De første lufthavnsoperatører udklækket

Landets første lufthavnsoperatører har netop modtaget deres svendebrev. Den nye uddannelse giver mere alsidighed på et område, hvor de ansatte normalt er ufaglærte.

De tre første lufthavnsoperatører har netop fået deres svendebrev.
Fra venstre mod højre: Danni Bischoff, Søren Winther og Martin Hassing.  (Brian Billing)De tre første lufthavnsoperatører har netop fået deres svendebrev. Fra venstre mod højre: Danni Bischoff, Søren Winther og Martin Hassing. (Brian Billing)

Søren Winther, Danni Bischof og Martin Hassing kan bryste sig af at være de første i landet, der har erhvervet sig et svendebrev med titlen lufthavnsoperatør.

Det er SAS Ground Service (SGS) og 3F Kastrup, der i fællesskab har arbejdet for at få stablet lærlingeuddannelsen på benene.

- Der stilles flere krav til lufthavnsmedarbejderen i dag, så det er vigtigt at have en anerkendt erhvervsuddannelse, hvor medarbejderen er kvalificeret til flere jobfunktioner, og hvor de har et bevis på deres kvalifikationer, fortæller Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.

Hidtil er transportmedarbejdere blevet uddannet til et specifikt arbejde, som for eksempel bagageportører, gennem virksomhedsintern uddannelse.

Den nye lærlingeuddannelse sigter mod at give medarbejderne en bred, alsidig lufthavnsuddannelse, hvor de får overblik over forskellige arbejdsområder.

- Det er banebrydende, at vi nu har startet en faglært uddannelse på et område, der traditionelt har været ufaglært, siger Henrik Otto, der er ansvarlig for SGS's uddannelsesforløb, herunder den nye lærlingeuddannelse.

Speciale i bagage og cargo

De tre nye lufthavnsoperatører har speciale i bagage og cargo, der omhandler lastning og losning af bagage og gods. De har gennemgået discipliner som rengøring af fly, bagagehåndtering og bugsering af fly. Med et svendebrev i hånden er de kvalificeret til blandt andet at blive loadmaster og tage det overordnede ansvar for, at flyene bliver lastet forsvarligt.

- Det er et job med meget ansvar, og man skal være parat til at tage det ansvar, lyder det fra Danni Bischof.

De tre lufthavnsoperatører har alle været i praktik i Københavns Lufthavn i løbet af deres uddannelsesforløb. Der har været positiv opmærksomhed omkring de nye lærlinge, men deres uddannelse har også skabt en smule bekymring hos nogle medarbejdere.

- Der er desværre også nogle, der har følt sig truet af, at vi bliver lærlingeuddannet. Men vores uddannelse skal ikke tilsidesætte andre, vi bliver derimod uddannet til at have overblik over hele transportforløbet, fortæller Martin Hassing.

Høje ambitioner

Niveauet har været højt for de nyuddannede, der også selv har haft høje ambitioner med i bagagen. Danni Bischof og Martin Hassing har begge fået arbejde som loadmaster i Københavns Lufthavn, et job, der giver dem det fulde ansvar for, at flyene lastes korrekt.

- Overliggeren har været sat meget højt. De unge bruger trods alt to et halvt år på selve uddannelsen, så de skal kunne mere end for eksempel en bagageportør, fortæller Henrik Otto fra SGS.