Østchauffører i 20 spritsager i 2012

Druk: I 2011 blev 17 udenlandske chauffører taget for livsfarlig spritkørsel i lastbil. I 2012 er antallet foreløbig nået op på 20. Usle forhold og grådige speditører bærer skylden for farlig slingrekørsel, mener danske chauffører.

Glas med øl, snaps og vin svinges ved danske juleborde i disse dage. Men der bliver også sagt skål på polsk, tysk og litauisk. Og det sker på rastepladser, i førerhuse og på landevejene. I 2012 er det foreløbig endt i 20 spritsager, hvor udenlandske chauffører er stoppet af dansk politi.

I 2011 blev mindst 17 udenlandske chauffører stoppet, fordi de kørte slingrende i rus på danske veje. Og de danske godschauffører kalder udviklingen barsk, trist og uhyggelig.

Chauffør Harald Fabricius, der er formand for Landsklubben for Danske Godschauffører, peger på, at spritkørsel blandt danske lastbilchauffører stort set er udryddet.

Ansvaret er dansk

Alligevel mener han, at de udenlandske spritchauffører først og fremmest er et dansk ansvar:

- Østchauffører er hårdt presset. De bliver lokket til at køre her og møder de barske realiteter. De er ofte væk fra deres familier i månedsvis. Og de må tage til takke med lav løn, ringe vilkår og lange venteperioder, hvor kedsomheden skal slås ihjel. Arbejdsgiverne er ligeglade. Det samme er de danske speditører, der ikke kan få kørselen udført billigt nok, siger Harald Fabricius.

Han peger også på, at østchaufførerne typisk må vente i uvished om, hvornår næste kørsel kommer. Og så siger de ikke fra, når opkaldet med nye opgaver kommer. Heller selvom det er aften, og der er gledet vodka, øl eller vin indenbords.

Ingen præcise tal

I januar oplyste justitsminister Morten Bødskov (S), at mindst seks ud af 17 udenlandske spritchauffører kørte for danske vognmænd eller speditører.

Politiet har ingen tal på, hvor mange lastbilchauffører der bliver taget for spritkørsel. Dermed er der heller ikke tal på, hvor mange der er danske.

De 20 fulde udenlandske chauffører har alle optrådt i tv, aviser eller radio. Det er blot lykkedes Fagbladet 3F at finde fire indslag, der omtaler danske chauffører, der har kørt spritkørsel i 2012.