75.000 færre medlemmer i a-kasserne på seks år
Et medlemsfald på 75.000 medlemmer i a-kasserne dækker over, at a-kasserne har øget organiseringsgraden for nogle aldersgrupper. Nu vil a-kasserne oplyse unge.
A-kasserne går efter påske i gang med en kampagne rettet mod de unge, siger Morten Kaspersen, leder af 3FA og formand for AK-Samvirke. A-kasserne mister medlemmer. Fra år 2000 til 2006 har a-kasserne samlet set oplevet en tilbagegang af medlemmer på 75.000.
Men samtidig er arbejdsstyrken blevet reduceret med knap 45.000 personer. Lidt mere end halvdelen af medlemsfaldet i a-kasserne kan tilsyneladende forklares med udviklingen i arbejdsstyrken.
Det viser nye tal, som AK-Samvirke, a-kassernes brancheorganisation, har offentliggjort i dag.
Tallene viser også, at det er lykkedes a-kasserne at øge organisationsgraden blandt de helt unge 18-19 årige, de 40-49 årige, og de 60-64 årige. Til gengæld er organisationsgraden især faldet meget blandt 20-30-årige.
Unge uddannes længere
Morten Kaspersen, leder af 3FA og formand for AK-Samvirke, mener at der er flere forklaringer.
- Generelt set er der flere ældre, der forlader arbejdsmarkedet, end der er yngre, der kommer ind. Hvad angår de unge, så uddanner unge mennesker sig længere, typisk mens de er i 20’erne, og kommer derfor også senere ind på arbejdsmarkedet og bliver medlem af en faglig organisation og a-kasse, siger Morten Kaspersen.
- Endelig er der den gunstige beskæftigelsessituation, som får nogle til at tro, at den hellige grav er velforvaret. De er ikke bange for at miste deres arbejde. Men det vil jeg godt advare mod. Man opsiger jo heller ikke sin kaskoforsikring på bilen, fordi man har kørt skadefri i tre år. For der kan ske noget det fjerde år. Det samme kan ske på arbejdsmarkedet, for eksempel at ledigheden stiger igen efter flere års højkonjunktur, påpeger Morten Kaspersen.
Han understreger, at a-kasserne har tænkt sig at tage udfordringen op. Efter påske er a-kasserne klar med et nyt oplysnings-materiale, der retter sig mod unge. AK-Samvirke vil desuden fremlægge en strategi for, hvordan man kan styrke kommunikationen med de unge.