Frit postmarked med statstilskud
Postmonopoler i EU-landene ophæves fra 2011, og det er lig med økonomisk hjælp til Post Danmark, hvis alle fortsat skal have post til rimelig pris.
EU-ministrene har åbnet for, at der kan ydes statstilskud til de tidligere monopolselskaber, blandt andet Post Danmark, så det ikke bliver for dyrt at sende post til og fra Samos, Orkney eller Læsø. (Arkivfoto.) Det vil blive nødvendigt at yde statstilskud for at øge konkurrencen på postområdet. Det lyder bagvendt, men det kan blive konsekvensen af et nyt EU-direktiv, som træder i kraft 1. januar 2011.
EU's transportministre blev mandag enige om at liberalisere den sidste del af postmarkedet, det vil sige breve op til 50 gram. I de fleste EU-lande har nationale selskaber som Post Danmark monopol på levering af almindelige breve. Til gengæld har disse selskaber en forpligtelse til at sikre, at alle kan sende og modtage post til en ensartet og rimelig pris - uanset hvor i landet de bor.
Den garanti skal borgerne fortsat have. Og EU-ministrene har åbnet for, at der kan ydes statstilskud til de tidligere monopolselskaber, så det ikke bliver for dyrt at sende post til og fra Samos, Orkney eller Læsø.
Grotesk
- Det er jo grotesk, hvis Post Danmark, som havde over en milliard kroner i overskud sidste år, skal til at have statstilskud. Og det beviser bare, at der er tale om et kunstigt forsøg på at skabe konkurrence på et område, hvor der egentlig ikke er brug for det, siger Lars Lyngse, der er sekretariatsleder i 3F og sidder i eksekutivkomiteen i postarbejdernes internationale sammenslutning, UNI Postal.
Han oplyser, at der er to alternativer til direkte statstilskud.
Enten kan de virksomheder, der vil ind på markedet, betale til en fond, som finansierer udbringningen af post i de tyndt befolkede områder. Eller disse selskaber kan blive tvunget til også at levere post til "Maren i Kæret" - altså blive udstyret med en befordringsforpligtelse som Post Danmark.
- Erfaringerne siger dog, at ingen af disse muligheder er særligt realistiske. Så det mest sandsynlige er en model med statstilskud, siger Lars Lyngse.
Gør sig til hos storkunder
Post Danmark har i et høringssvar selv peget på, at der bør være lige vilkår. Det vil sige, at de kommende konkurrenter skal udstyres med en befordringsforpligtelse, og at de selv må sørge for at opbygge et produktionsapparat - herunder sorteringsanlæg.
- Umiddelbart står Post Danmark godt i konkurrencen, fordi man har trimmet organisationen netop til denne situation. Og den portoforhøjelse, der nu er varslet, er helt klart et forsøg på at gøre sig til hos storkunderne. Det bliver privatkunderne, der kommer til at betale for liberaliseringen. Nogle få kunder skal have billigere post, og den almindelige borger kommer til at betale prisen, siger Lars Lyngse.