Retten fælder dom i mystisk dødsulykke

Skipper og medejer af fiskeskibet Orck nægter sig skyldig i uagtsomt manddrab og brud på sikkerhedsreglerne op til dødsulykke ombord på fisketrawler i nordsøen.

Søfartstyrelsen fandt ikke færre end 16 fejl ved sikkerheden på skibet Orck men lod alligevel skibetsejle. Kort efter omkom en polsk fisker ved en dødsulykke.Søfartstyrelsen fandt ikke færre end 16 fejl ved sikkerheden på skibet Orck men lod alligevel skibetsejle. Kort efter omkom en polsk fisker ved en dødsulykke.

Hvem havde ansvaret, da den polske fisker og familiefar Wojciech Sobczak fik en trawlskovl i hovedet og døde ombord på den danskindregistrerede fisketrawler Orck i september 2002.

Det tager byretten i Esbjerg endeligt stilling til ved dom 14. marts i år.

Den eneste anklagede i sagen er den 32-årige hollandske fiskeskipper, direktør og medejer af Orck Klaas Bakker.

Han nægter sig skyldig i tiltalen om uagtsomt manddrab, brud på sikkerhedsregler og lovgivning og i øvrigt i Søfartsstyrelsens konklusioner i sagen og dens hændelsesforløb.

Ifølge anklagerne mod hollænderen skete dødsulykken ombord på Orck, da skipperen uden at kunne se, hvad der foregik på agterdækket og uden at besætningsmedlemmerne var placeret i sikkerhed, ændrede kurs midt ude i nordsøen.

Det resulterede sammen med en dønning mod skibet i, at en trawlerskovl kom i sving og ramte den polske fisker. Den hollandske skipper erklærede sig ikke-skyldig i uagtsomt manddrab og forklarede blandt andet, at han havde advaret den dræbte og en anden polsk fisker ombord om, at de befandt sig på den forkerte side af skibet imod hans anvisninger.

Samtidig forklarede den anklagede og hans forsvarer at et videokamera var blevet sat op ombord som følge af et påbud fra den danske søfartsstyrelse inden ulykken - men at dette kamera var blevet stjålet umiddelbart før ulykken.

Arbejdsgiveransvar

Over for den anklagedes påstand om frifindelse står anklagemyndighedens påstand om en bødestraf på op til 75.000 kroner.

Anklageren vil have fiskeskipperen dømt for arbejdsgiver ansvar, fordi han var medejer af fiskeskibet og dermed ikke blot en almindelig skipper - og under alle omstændigheder skal Klaas Bakker dømmes for som skipper at have svigtet sit ansvar for at tilrettelægge arbejdet sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Heller ikke det spørgsmål var forsvareren i sagen enig i. Her står man med det synspunkt at selskabet bag Orck er gået konkurs - og at der derfor ikke længere er nogen arbejdsgiver at placere arbejdsgiveransvaret hos til trods for at Klaas Bakker var såvel skipper på Orck som direktør i selskabet bag skibet hvor han sad på de bestemmende a-aktier.

Forsvareren slog desuden på at arbejdet var udført sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at ulykken skete fordi fiskerne ombrod ikke havde rettet sig efter skippers anvisninger.

Der afsiges dom i sagen, der har varet to dage med retsmøder mandag 14. marts.

3F har været involveret i sagen siden ulykken ikke mindst fordi Søfartsstyrelsen ifølge 3F har spillet en kedelig rolle i sagen.

Burde have været stoppet

Styrelsen burde - ifølge 3F - forlængst have stoppet skibet og forhindret det i at stå til søs førend sikkerheden var udbedret ombord.

Et højere gelænder og forbedret sikkerhed kunne formentlig have forhindret, at fiskeren Wojciech Sobczak fik en trawlskovl i hovedet og døde på Orck. 16 måneder inden ulykken gav Søfartsstyrelsen skibets ejere besked på at hæve gelænderet og rette op på adskillige andre brister i sikkerheden inden tre måneder.

Det skete ikke, og til trods for at Søfartsstyrelsen efterfølgende undlod at følge op på sit påbud med kontrol, skubbede Søfartsstyrelsens direktør, Jørgen Hammer Hansen, ansvaret fra sig da Fagbladet tog sagen op i februar 2004: - Søfartsstyrelsens kontrol- og tilsynsvirksomhed kan aldrig blive en tilbundsgående gennemgang af samtlige forhold om bord på skibene, og tilsynet fritager ikke rederierne og skibsførerne fra ansvaret for selv at sikre, at søfartslovgivningen er overholdt, skrev direktøren dengang i et notat til Fagbladet. - At Søfartsstyrelsen i forbindelse med sin tilsynsvirksomhed pålægger en reder eller skibsfører at foretage tekniske ændringer ved skibet, er således alene en præcisering af rederens og skibsførerens eksisterende ansvarsforhold, hed det videre i notatet.