Til regnskab for livsfarlige skibe
SiD kræver nu svar fra Søfartsstyrelsen på, hvor mange danske fiskeskibe, der har tilladelse til at sejle trods manglende lovpligtigt udsyn over dækket.
Søfartsstyrelsen skal nu svare på, hvor mange danske fiskeskibe, der sejler rundt uden at overholde sikkerhedskrav. I lyset af dødsulykken på fiskeskibet Orck, har SiD nu bedt Søfartsstyrelsen om at oplyse, hvor mange danske fiskeskibe, der sejler rundt i danske farvande til trods for at de ikke overholder lovens krav om udsyn fra styrehuset over farlige arbejdssteder på dækket.
Det sker i kølvandet på sagen om dødsulykken på fiskeskibet Orck i september 2002 - hvor manglende udsyn over dækket var et blandt 16 krav til sikkerheden, der trods påbud fra Søfartsstyrelsen 16 måneder før ulykken ikke var bragt i orden af skibets ejere.
Tre eksempler på overtrædelser
Kravet om oplysninger er sendt per brev fra formanden for SiD Hanstholm Peter Sand Mortensen. Han har samtidig tilsendt Søfartsstyrelsens syncentral billeder af tre fiskeskibe, hvor lovkravet om udsyn over dækket af hensyn til sikkerheden ikke er i orden - og bedt Søfartsstyrelsen om at oplyse hvornår styrelsen har godkendt fartøjerne.
- Loven kræver at der skal være enten udsyn eller videoovervågning så man fra styrehuset kan se, hvad der foregår og undgå ulykker. Men efter adskillige besøg på danske fiskerihavne, vurderer jeg, at flere hundrede fiskefartøjer ikke overholder dette krav, siger Peter Sand Mortensen.
Kræver forklaring
- Det vil sige at disse fiskeskibe er særligt godkendt af Søfartsstyrelsen til ikke at overholde loven. Og det kræver en forklaring, fortsætter han.
SiD-formanden har - udover de tre dokumenterede tilfælde - bedt Søfartsstyrelsen om at redegøre for præcist hvilke fartøjer, der i dag sejler rundt uden at overholde lovens krav om udsyn. Samt bedt Søfartsstyrelsen om dokumentation for godkendelserne for hvert enkelt tilfælde.