Kend dine rettigheder når du flyver

Du kan gå glip af mange penge, hvis du ikke kender dine rettigheder, når dit fly bliver forsinket eller aflyst. Eller hvis du bliver nægtet boarding. Bliv klogere på dine fly-rettigheder, inden sommerens rejse.

Det er frustrerende, hvis flyet er forsinket - men hvis dit fly er forsinket mere end to timer, så skal flyselskabet tilbyde dig gratis mad og drikke. (Foto: Colourbox)Det er frustrerende, hvis flyet er forsinket - men hvis dit fly er forsinket mere end to timer, så skal flyselskabet tilbyde dig gratis mad og drikke. (Foto: Colourbox)

De fleste af os har oplevet det. Frustrationen, når ”klar til boarding” pludselig forsvinder fra lystavlen og bliver erstattet med "forsinket" eller "forventet ankomst".

Men hvad gør man, hvis flyet bliver aflyst, f.eks. fordi skyer af vulkan aske fylder luftrummet? Eller hvis man bliver nægtet boarding, fordi flyselskabet har overbooket?

Flyselskaberne er ikke ret gode til at oplyse os om vores rettigheder. Så mange af os går glip af gratis mad og drikke, gratis hotel og penge oven i. Derfor gælder det om, at du kender dine rettigheder, før du drager på ferie.

Hvis dit fly bliver aflyst

Bliver dit fly aflyst, har du altid krav på enten at få dine penge tilbage eller få omlagt rejsen. Du bestemmer selv.

Vælger du omlægning af rejsen, og kan du f.eks. først komme af sted næste dag, har du krav på hotel, mad og drikke, to gratis telefonopkald og selvfølgelig også krav på transport mellem dit hotel og lufthavnen, oplyser Forbruger Europa.

Hvis aflysningen er tæt på afrejsedagen eller er på selve afrejsedagen, har du desuden krav på økonomisk kompensation på mellem små 2.000 kr. og op til godt 4.000 kr. Det kommer helt an på rejsens længde.

Men kravet er dog, at aflysningen ikke skyldes force majeure som f.eks. askesky, uvejr, strejker osv.

Hvis dit fly bliver forsinket

Er dit fly forsinket mere end to timer, skal dit flyselskab tilbyde dig gratis mad og drikke. Bliver flyet forsinket mere end fem timer, og rejsen ikke længere tjener noget formål i din oprindelige rejseplan, skal flyselskabet tilbyde dig pengene tilbage for billetten inden syv dage.

Men bliver du forsinket under selve flyvningen, eller hvis du bliver forsinket ved ankomsten, fordi du f.eks. ikke kan få lov til at forlade flyveren, gælder reglen om kompensation ikke.

Hvis du som følge af forsinkelsen lider et økonomisk tab, f.eks. fordi tiden er blevet for kort på selve rejsemålet, og du ikke kan nå det, du skal. Eller fordi du er nødt til at købe erstatningsbilletter til et forbindelsesfly, som du ikke nåede, kan du være berettiget til erstatning.

Hvis du bliver nægtet boarding

Har du undgået både forsinkelse og aflysning, er du stadig ikke i mål. Rejsebommen kan stadig nå at gå ned, når du skal til at boarde. Flyselskaberne har det nemlig med at overbooke for at sikre sig, at flyene er fyldte.

Derfor kan du blive nægtet boarding, når du står ved gaten. Og hvis du mod din vilje bliver afvist, har du ikke bare krav på omlægning af rejsen eller pengene tilbage, du har også krav på økonomisk kompensation. Og selvfølgelig skal du have mad og drikke og gratis hotel, hvis din rejse bliver ændret, og du først komme af sted næste dag.

Hvis flyselskabet nægter at hjælpe dig, kan du få hjælp og klage til Forbruger Europa. Du ringer blot til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på tlf. 3266 9000 og beder om Forbruger Europa.