Fire ud af fem kommuner vil udlicitere mere
Fire ud af fem kommuner vil udbyde flere velfærdsopgaver til private firmaer, viser ny undersøgelse fra Fagbladet 3F.
Fire ud af fem adspurgte kommuner siger, at de vil udbyde flere opgaver til private inden for de næste to år. Det viser en rundspørge til landets kommuner, som Fagbladet 3F har lavet. En femtedel af alle velfærdsopgaver i kommunerne såsom rengøring og ældrepleje varetages i dag af private firmaer i stedet for af kommunen selv.
Og den andel ser nu ud til at blive større i fremtiden: Fire ud af fem adspurgte kommuner siger, at de vil udbyde flere opgaver til private inden for de næste to år. Det viser en rundspørge til landets kommuner, som Fagbladet 3F har lavet.
Niels A. Andersen, professor i politisk ledelse ved Copenhagen Business School, er ikke overrasket over, at kommunerne nu vil øge tempoet.
- Kommunalreformen har krævet års fokus. Og nu begynder kommunerne at øjne en ende på det. Nu har de overskud til at udlicitere, siger han.
Rundspørgen viser også, at det er et ønske om at “effektivisere servicen”, der oftest driver kommunerne.
Nye beregninger af tal fra Udliciteringsrådet viser, at hver anden ansat siger op eller blive fyret, når han eller hun oplever at jobbet bliver udliciteret.
Tallene viser også, at de ansatte oplever et stigende arbejdstempo, og at de efter udliciteringen leverer en dårligere service til borgerne.
Venstre: God udvikling
Ellen Lykkegård, formand for den offentlige gruppe i 3F, er bekymret for udviklingen ude i kommunerne. Hun oplever, at de ansatte bliver slidt ned, når deres job bliver udliciteret til private.
- Når firmaet skal tjene penge, så er der kun medarbejderne til at løbe stærkere. Og samtidig så går det ud over servicen, siger hun.
Mere udlicitering er en god udvikling for kommunerne, siger kommunalordfører for Venstre, Erling Bonnesen.
- Vi skal sikre mest mulig service for pengene. Flere udbud sikrer, at kommunerne udnytter sine resurser bedst mulig.
Men han afviser, at den kommunale velfærd bliver ringere af at bliver udliciteret.
- Dem, der er de rette til at vurdere det, er jo borgerne, der bruger servicen. Derfor skal vi lave nogle klare kvalitetsmål, siger Erling Bonnesen.