Havnearbejdere klar til ny kamp med EU

Kommissionen forsøger igen at liberalisere arbejdet i Europas havne, men fagforeninger lover EU kamp til stregen.

Europas havnearbejdere raser over, at EU ønsker at liberalisere arbejdet i kontinentets havne. (Arkivfoto)Europas havnearbejdere raser over, at EU ønsker at liberalisere arbejdet i kontinentets havne. (Arkivfoto)

Europas havnearbejdere raser over, at EU ønsker at liberalisere arbejdet i kontinentets havne.

Udmeldingen kommer fra EU's transportkommissær Siim Kallas, der ønsker at effektivisere havnene for at skabe gang i den haltende europæiske økonomi.

- Havnene må blive mere konkurrencedygtige. Håndtering af gods er ofte forbeholdt operatører, der har eksklusive rettigheder. Det er et af de få steder i den europæiske økonomi, hvor der stadig er monopol, og det betyder høje priser, siger Siim Kallas.

Havnedirektiv skudt ned to gange

I 2003 og 2006 forsøgte kommissionen at gennemføre et direktiv, der betød, at søfolk fra skibene kunne overtage havnearbejderes opgaver med at laste og losse skibe. Begge gange blev direktivet standset efter massiv modstand fra fagforeninger og havnearbejdere. Nu frygter det europæiske transportarbejderforbund, ETF, at kommissionen forsøger igen.

 -  Vi har set dette før i EU's havnepakke 1 og 2 (2003 og 2006, red.). Vi besejrede forslaget dengang, og vi vil besjrre det igen, siger Terje Samuelsen, formand for ETF's havnesektion.

I sidste uge strejkede havnearbejdere i Portugal mod nye love, der netop liberaliserer havnearbejdet, så det ikke nødvendigvis skal udføres af uddannede havnearbejdere. Ifølge ETF sker det efter pres fra EU, der har lånt store summer til den portugisiske regering.

Et laboratorium for løndumping

- Portugal kan anses som et laboratorium for EU's havnepolitik. Mange af de tiltag, der er foreslået af den portugisiske regering, passer til de forslag, vi kan forvente for hele Europa, siger Terje Samuelsen.

Ifølge ETF betyder de nye tiltag løndumping og færre faglige rettigheder i havnene. I de græske havne er arbejdet allerede blevet liberaliseret i løbet af det seneste år og overtaget af billigere arbejdskraft.

Danske havnearbejdere har deltaget i aktioner med faglige møder for at støtte deres kolleger i Portugal.

- EU har dikteret, at der skal være fri adgang til Portugals havne i stedet for ansatte havnearbejdere med rettigheder. Der er en risiko for, at forholdene bliver forringet i de enkelte lande, og at EU derefter ophøjer de nye standarder til lov eller direktiv, siger Ole Nors, bestyrelsesmedlem i Havnearbejdernes landsklub.