Skift til sommerdæk og spar penge

Det kan være farligt og dyrt at køre med vinterdæk, når det danske forår rigtig springer ud. Så væk med vinterdækkene, så snart vejret tillader det.

Når temperaturen stiger og de vinterglatte veje er væk, så er det tid til at skifte til sommerdæk. Det giver en mere sikker kørsel. (Foto: Colourbox)Når temperaturen stiger og de vinterglatte veje er væk, så er det tid til at skifte til sommerdæk. Det giver en mere sikker kørsel. (Foto: Colourbox)

Foråret er så småt ved at give sig til kende, og det betyder, at sommerdækkene skal på bilen. Så derfor er det nu, du så småt skal begynde at lægge vinterdækkene i sommerhi, siger afdelingsleder i bilisternes forbrugerorganisation FDMs tekniske afdeling, Jørgen Jørgensen.

-Tommelfingerreglen siger, at sommerdækkene skal på, når vintertiden er forbi, og det er nu her slut marts, fortæller Jørgen Jørgensen.

-Men der er ikke andet for end at tjekke vejrprognoserne, for sommerdækkene skal først udskiftes, når der på ingen måder er risiko for glatte veje og frostvejr.

-Man kan sige, at jo højere temperaturen er i vejret, desto mere værdi får det, at man har skiftet til sommerdæk, så derfor er det nu her, man skal få det gjort, for lige pludselig er det rigtigt forår, og her kan temperaturerne jo godt være høje.

Sikker kørsel

Grunden til, at sommerdækkene skal på i sommerhalvåret,er, at gummiblandingen i dækkene er sammensat til at være stabile ved lune temperaturer. Det betyder, at sommerdæk har en kortere bremselængde på lun asfalt samt ved aquaplanning- altsammen ting som kan betyde forskellen mellem liv og død.

- Og på grund af bedre føre i sommerhalvåret begynder mange bilister oftest at køre lidt hurtigere, så igen kan bremselængden have en afgørende værdi, pointerer FDMs tekniske afdelingschef.

Spar på vinterdækkene

En anden væsentlig grund til at få udskiftet vinterdækkene er, at deres mønster slides meget hurtigere i sommerhalvåret. Det kan i sidste ende koste penge til ekstra dæk.

Som udgangspunkt regner man med en levetid på dæk på mellem 30.000 til 40.000 kilometer, som ved gennemsnitlig kørsel svarer til cirka to sæsoner. Men hvis man kører en hel sommersæson på nye vinterdæk, kan de faktisk være slidt op til den kommende vinter.

-Dækkene kan nå at blive så kedelige, at mønstret kan komme ned på cirka 3 mm, og det er der, hvor man bør overveje at skifte dem, forklarer Jørgen Jørgensen.