Kør din nye bil på mærkeværkstedet
Det kan være en god ide at blive på mærkeværkstedet et stykke tid efter at garantien er ophørt. Også selv om et serviceeftersyn er 1.000 kroner billigere hos et af de frie værksteder.
De frie værksteder er billigere, men det kan være en fordel at holde sig til sit mærkeværksted et stykke tid efter at garantien er udløbet. Mærkeværkstedet kender nemlig din bil og har det rette værktøj og udstyr til at klare dine bilproblemer. (Foto: Colourbox) Mange bilejere ved efterhånden godt, at de har frit værkstedsvalg. At garantien holder, selv om de vælger et af de frie værksteder til serviceeftersyn af bilen.
- Der en del bilejere, der vælger de frie værksteder i forhold til mærkeværkstederne. Mit bud er, at det ca. er fity-fifty. De to typer værksteder kan stort set også klare det samme. Forskellen er, at mærkeværkstedet er mere specifikt og har et grundigt kendskab til sit eget mærke, siger afdelingsleder i FDM´s tekniske afdeling, Jørgen Jørgensen.
Derfor kan du som bilejer opleve, at det frie værksted ikke har værktøj, der kan klare problemet. Eller at man ikke kender fejlen, så man kan reparere den. Mærkeværksteder derimod har en dybere viden om og kendskab til teknologien i din bil.
- Det er tilsigtet, at teknologien bliver mere og mere kompliceret. At man bygger testsystemer og kontrolsystemer ind i bilerne, så ikke alle og enhver kan gå ind reparere, siger Jørgen Jørgensen.
Reparationer er dækket
Han mener derfor, at så længe der er importørgaranti på bilen, så skal du tænke dig om, før du vælger et af de frie værksteder. Den korteste garanti er på to år og den længste er på syv år.
Det er desuden vigtigt at huske, at bilreparationer, der er helt eller delvis dækket af en reklamationsret/garanti, skal udføres på sælgers autoværksted.
Hvis det ikke er muligt, fordi du f.eks. er på ferie og opholder dig i den anden ende af landet, så skal du først aftale med sælger, hvordan du skal forholde dig, inden reparationen foretages
Gavmild garanti
Desuden skal du overveje, om det ikke kan betale sig at blive på mærkeværkstedet et stykke tid efter at garantien er ophørt. Også selv om et serviceeftersyn er 1.000 kroner billigere hos et af de frie værksteder.
For på et mærkeværksted kan de godt være large, når garantien lige er udløbet, og der skal en dyr reparation til.
- Vel at mærke hvis du er kommet fast på værkstedet med din bil. Så er der flere værksteder, der godt kan finde på at sige, at det ikke er rimeligt, at du nu pludselig skal af med mange penge. Men hvis du ind i mellem har besøgt et af de frie værksteder, så vil man på mærkeværksteder nok ikke se helt så venligt på det, siger Jørgen Jørgensen.
Men når garantien er udløbet, og bilen er blevet ældre, kan det godt betale sig at gå over til et af de frie værksteder. For de frie værksteder, de uafhængige, er generelt billigere end mærkeværkstederne.