Kom godt fra start på en kold morgen
Frostvejret er kommet, og så er det med at komme tidligt op. For fortovet skal saltes, og bilruderne skal skrabes, og måske kan bilen slet ikke starte.
Hvis bilen ikke vil starte på en kold vintermorgen, så er det frem med startkablerne. (Foto: Colourbox) Fortovet er dit ansvar. Derfor skal du huske at salte, så hverken den gamle dame eller avisbuddet falder, fordi det er glat. Det kan nemlig blive en dyr affære.
Når saltningen er overstået, er det næste børnenes stivfrosne cykler. Låsen skal måske tøs op, og du skal sikre dig, at kablerne til bremser, og gear fungerer. De har det med at fryse til, når frosten er hård.
Når børnene er sendt af sted med cykelhjelm, er det bilens tur. Men før du starter den, så sørg for at skrabe ruder og spejle fri for rimfrost. Det er ikke godt nok, hvis du nøjes med at skrabe et lille hul, du kan se ud af.
Ring efter Falck
Denne vinter har ikke givet mange opkald til Falck om biler, der ikke vil starte. Men nu er frosten kommet, så giver motoren ikke lyd fra sig, er det med at hive startkablerne frem, og få naboen til at hjælpe. Du skal have strøm fra hendes bil.
Når der er gang i motoren, må du endelig ikke slukke med det samme. Kør en omvej på vej til arbejde, så du er sikker på, at batteriet er ladet ordentlig op. Det vil være så ærgerligt, hvis bilen ikke vil starte efter arbejdstid.
- Kan du ikke på nogen måde få gang i bilen, kan man ringe efter os. Vi kommer og måler batteriet, og tjekker om generatoren lader korrekt. Er alt i orden, starter vi bilen. Men hvis batteriet er defekt, så tilbyder vi, at udskifte det på stedet, siger Morten Rosenlund, Falck.
Den rette kølervæske
Det er også vigtigt, at du kontrollerer kølervæsken. Kølervæsken skal være korrekt frostsikret, og det kan du få tjekket på et værksted.
Falck oplever ofte, at de skal give hjælp til biler, hvor motoren er gået i stykker, fordi der er fyldt vand på om sommeren. Når det bliver frost, så fryser vandet og udvider sig, så slanger, køler og motorblok revner. Og det kan blive meget dyrt.
Kommer der er slud på vejene, bliver der kastet meget snavs op på ruderne. Derfor er det vigtigt, at sprinklerne fungerer optimalt. Du kan oftest selv rense dyserne med en knappenål, så der bliver fri passage.