Haarder baner vej for flere mentorer
En personlig mentor er gavnlig for unge, som har svært ved at holde fast i deres uddannelse. Det viser en evaluering af Undervisningsministeriets to-årige Mentorprogram i syv kommuner, som Rambøll Management har gennemført. Nu skal ordningen udbredes til hele landet, blandt andet ved hjælp af et lovforslag, der giver kommunerne mulighed for at anvende mentorer i stedet for vejledere for de unge, der har svært ved at vælge uddannelse.
Rambølls evaluering af mentor-ordningen viser, at mellem 75 og 95 procent af eleverne i seks af projekterne har gennemført eller er blevet fastholdt i en ungdomsuddannelse - blandt andet takket være en mentor. 586 unge har haft en mentor ved deres side, og 499 af dem holdt stadig fast i deres uddannelse eller havde gennemført den, da forsøgsperioden ophørte.
Ifølge undervisningsminister Bertel Haarder (V) er konklusionen på evalueringerne ikke til at tage fejl af.
”Den tætte kontakt mellem mentor og den unge er afgørende for, at den unge holder fast og gennemfører sin uddannelse. Mentoren hjælper på det faglige område, men også på det sociale og personlige plan. Resultaterne er, at de unge har fået øget motivation til at studere og fået afklaring i forhold til uddannelse, der kan hjælpe dem videre ud i livet hen imod praktikpladser, lærerpladser og job,” siger Bertel Haarder.
Han opfordrer kommunerne til at udnytte friheden, han vil give dem med sit nye lovforslag, der netop er sendt i høring, til at anvende mentorer i stedet for vejledere.
For yderligere at opmuntre kommunerne til at gå mentor-vejen har Bertel Haarder indstiftet en Mentorpris på 25.000 kroner, der uddeles første gang i juni i år til en mentor, der har ydet en helt særlig indsats for at hjælpe unge til at tage en uddannelse.
Læs om evalueringen på adressen http://www.uvm.dk/08/documents/evaluering_af_mentorprogrammet_rapport.pdf