To vognmænd om dagen skal tjekkes for løn

Kontrol: Dansk lov kræver, at chauffører i danske lastbiler og busser får løn efter danske overenskomster. Nyt nævn skal sikre, at det bliver overholdt. Fremover skal cirka to vognmænd under lup hver dag.

Der skal være styr på lønnen til de chauffører, der styrer danske rat. Nyt nævn skal tjekke to vognmænd om dagen. (Arkivfoto)Der skal være styr på lønnen til de chauffører, der styrer danske rat. Nyt nævn skal tjekke to vognmænd om dagen. (Arkivfoto)

Der skal være styr på rat, løn og færdselsregler, når man er chauffør i danske busser og førerhuse.

Politiet tager sig af brud på reglerne i trafikken. Og fremover skal et nyt overenskomstnævn sikre, at lønnen er den rigtige, når man er dansk chauffør. Også når arbejdsgiveren ikke har overenskomst.

Det betyder, at der bliver sat spot på to vognmænd om dagen, hvis man fordeler nævnets opgaver ud over et år. Nævnet skal sikre, at danske chauffører får løn efter gældende overenskomst. Det kræver godsloven, og et politisk flertal har bestemt, at der skal skrues op for kontrollen.

Styr på lønnen

Det er Trafikstyrelsen, der har ansvaret for det ny overenskomstnævn. Og det skal blandt andet tjekke lønnen, når danske vognmænd vil have nye eller fornyede tilladelser til at køre med lastbiler og busser.

Samtidig vil nævnet lave stikprøvekontoller. Og firmaer, der ikke har overenskomst, skal indsende kopier af lønsedler, kontrakter og aftaler. Det forventes at give cirka 400 sager årligt. Eller cirka to sager pr. arbejdsdag.

3F's Transportgruppe, DI og Dansk Transport & Logistik (DTL) sidder med i nævnet. Det samme gør en Landsretsdommer. De skal sikre, at lønnen følger overenskomsterne. Og at alt foregår efter bogen.

3F: Stort fremskridt

Nævnet er en udløber af overenskomstforhandlingerne i 2010. Her blev 3F's Transportgruppe og DI enige med den daværende VK-regering om, at indsatsen mod løndumping på vejene skulle skærpes. Også hos danske vognmænd.

- Det bliver et stort fremskridt. Det ny nævn sikrer, at det bliver svært at bryde spillereglerne og godslovens krav om løn efter de overenskomster, der gælder, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

3F, DI og DTL støtter det nye nævn. På Christiansborg har nævnet skabt debat i blå blok. De Konservative  støtter nævnet. Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance stemte imod det nye nævn, der skal bremse løndumping.