Dialog med Mærsk forbedrer sikkerhed
Havnearbejdere konfronterede Mærsk med ringe sikkerhedsforhold for løsarbejdere i Mellemamerika. Resultatet blev en række forbedringer af udstyr og arbejdsforhold.
Danske og centralamerikanske havnearbejdere klagede til Maersk Line over sikkerheden i Puerto Cortéz i Honduras. (Foto: Søren Zeuth) Den danske havnearbejder, John Harrison, fik et chok, da han mødte sine kolleger på havne i Honduras og Nicaragua sidste efterår. Han er til daglig tillidsmand på A.P. Møller-Mærsks terminal i Aarhus, men det han oplevede, var langt fra danske standarder.
- Sikkerheden for løsarbejderne var elendig. De gik rundt i tøj, der lignede noget, de havde fundet. Jeg så folk stå oven på containerne, før skulle løftes op i skibene. Det var vanvittigt, siger John Harrison.
Han besøgte kolleger i havnene Puerto Cortéz i Honduras og Corinto i Nicaragua sammen med havnearbejdernes landsklub, der støtter 3F's program i regionen.
Klagede til Mærsk
Sammen med lokale fagforeninger henvendte de danske havnearbejdere sig til Mærsks ledelse i Mellemamerika og krævede bedre sikkerhed og arbejdsforhold for løsarbejderne i havnene. Maersk Line er et toneangivende rederi i de to havne og hyrer stevedorefirmaer til at håndtere sine containere i havnene.
- Vi fortalte dem, at vi ikke brød os om det, vi havde set. Mærsk taler om Safety First, men virkeligheden derovre var en anden. Samtidig var løsarbejderne groft underbetalt, siger John Harrison.
Mødet med Mærsk i de lokale havneledelser resulterede i, at arbejderne er blevet stillet en række forbedringer i udsigt. Blandt andet vil de fremover får udleveret arbejdstøj og sikkerhedsudstyr af deres arbejdsgiver, ifølge aftalen. Sikkerhedsudstyret er nu en betingelse for at kunne arbejde på havnene.
Mærsk: Underleverandører skal opfylde krav
- Det er korrekt, at møderne i Nicaragua og Honduras har resulteret i forbedringer af specielt de sikkerhedsmæssige forhold, siger Erik Bo Hansen, chef for Maersk Line i Mellemamerika.
Han fortæller, at Maersk Line i Mellemamerika er i tæt kontakt med sine leverandører og agter at følge op på de lovede forbedringer.
- Vi sætter pris på samarbejdet med fagforeningerne generelt - specielt med det mål at leve op til Mærsk Gruppens og Maersk Lines sikkerhedskrav, også når det kommer til vores underleverandører, forklarer Maersk Line-chefen.
I Corinto i Nicaragua har terminalens ledelse lovet, at havnearbejderne får udleveret arbejdstøj i løbet af februar måned. Desuden vil de ansatte fremover blive omfattet af den statslige social- og sundhedsforsikring.
Andre rederier følger eksempel
Esteban Prince fra havnearbejdernes forbund i Honduras, Sintraenp, er glad for dialogen med det danske rederi.
- Det er meget positivt, at Mærsk nu kræver, at havnearbejderne har de nødvendige personlige værnemidler og arbejder for, at også løsarbejderne får en ordentlig løn. Rederiet og havnens ledelse har været helt enige om, at sikkerheden skal forbedres, siger Esteban Prince.
Han forklarer at flere andre rederier nu følger Maersk Lines eksempel og øger fokus på sikkerheden for havnearbejderne i de to havne.