Hjælp til ledige drukner i bureaukrati
Medarbejderne i a-kasser overlæsses af bureaukrati og administration, så den direkte hjælp til ledige drukner. Nu har a-kasserne 30 konkrete forslag til mere enkle regler.
A-kasserne har samlet netop sendt et katalog til beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) med 30 konkrete forslag til, hvordan hun kan afskaffe noget af det bøvl, som a-kasserne og de ledige døjer med. (Arkivfoto) Mindre end et kvarter ud af hver time bruger socialrådgiverne i jobcentrene på kontakt med borgerne. Resten af tiden går med bureaukrati. Det viste en undersøgelse fra Dansk Socialrådgiverforening for nylig.
Forretningsfører i 3F's a-kasse Morten Kaspersen er sikker på, at billedet er det samme i a-kasserne.
- Vi ser det som vores fornemste opgave at hjælpe vores ledige medlemmer med at komme videre og komme i arbejde igen. Men det store problem er, at der er så skrappe krav til registrering, kontrol, dokumentation og så videre, at vores medarbejdere i a-kasserne drukner i det og næsten ikke har tid til at hjælpe medlemmerne, siger Morten Kaspersen.
30 forslag til Inger
A-kasserne har samlet netop sendt et katalog til beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) med 30 konkrete forslag til, hvordan hun kan afskaffe noget af det bøvl, som a-kasserne og de ledige døjer med.
Forslagene handler blandt andet om at gøre det enklere og mere smidigt at kommunikere mellem a-kasser og kommuner, og i det hele taget gøre en lang række indviklede og administrativt besværlige regler om efterløn, overskydende timer, g-dage og meget andet - meget mere enkle.
- Nogle af forslagene vil kræve, at reglerne ændres og forenkles, og at man samtidig må opgive noget af det millimeterdemokrati, der har handlet om en lille håndfuld mennesker. Vi skal simpelthen have et nyt sæt af regler, der er nemmere at administrere, så vi kan få lov at bruge tiden på dem, vi er der for, nemlig medlemmerne, mener Morten Kaspersen.
Ifølge undersøgelsen fra Dansk Socialrådgiverforening bruger en socialrådgiver i jobcentrene 12 minutter af hver time på kontakt med borgere, 30 minutter på bureaukrati (registrering med mere), og resten af tiden til "intern tid" - det vil sige møder, information om nye regler med videre.
Beskæftigelsesministeriet har siden sidst i april indkaldt forslag til, hvordan reglerne og arbejdsgangene om beskæftigelsesindsatsen kan blive mere smidige og enkle. Læs mere
Se kataloget her
Se kataloget her