Sidste duel på miljøet
Holmsgaard og Hedegaard debatterede stigende energiafgifter, hybridbiler og betalingsring på et sidste valgmøde i Studenterhuset.
- Energiafgifterne er reelt blevet udhulet. Vi er tilhængere af, at man omlægger de grønne afgifter, så de er mere målrettede, lød fra SF's Anne Grete Holmsgaard i den sidste valgduel med miljøminister Connie Hedegaard (K). (Foto: Per Daugaard.) Cafe latte blev langet over bardisken, og der blev slukket for popmusikken, da Studenterhuset i København i går havde SF's klimaordfører, Anne Grete Holmsgaard, og miljøminister Connie Hedegaard (K) på plakaten til en sidste valgdebat om miljø.
Banen blev kridtet op med et indlæg fra hver af de to kvinder.
- Bruttoenergiforbruget stiger samtidig med, at vi har mistet kapacitet til produktion af vedvarende energi. Hvis regeringen ikke havde gjort noget, så havde vi haft mere vedvarende energi i dag. Regeringen har udstukket pejlemærker, men de er uden indhold, lød det fra Anne Grete Holmsgaard.
- Det er ikke rigtigt, det du siger, Anne Grete. Den vedvarende energi er steget fra 11 til 16 procent, siden regeringen trådte til. 2007 er samtidig et historisk år for, hvor meget der er blevet afsat på miljøet, understregede miljøministeren.
Intet loft over energiafgifter
Regeringens skatteforslag om de stigende energiafgifter var også til debat.
- Energiafgifterne er reelt blevet udhulet. Vi er tilhængere af, at man omlægger de grønne afgifter, så de er mere målrettede. Vi vil også se på, hvordan man kan kompensere de dårligst stillede, så stigningen ikke rammer skævt, sagde Anne Grete Holmsgaard.
- Afgifter skal bruges dynamisk. Vi vil derfor ikke være med til at sætte et loft over energiafgifterne. Regeringens forslag lyder, at energiafgifterne fremover skal følge prisudviklingen. Vi skal kunne bruge det instrument til at adfærdsregulere, og vi ved, at det hjælper, fastslog Connie Hedegaard.
Hybridbiler og betalingsring
Anne Grete Holmsgaard søgte fælles fodslag for billigere hybridbiler.
- Hybridbiler skal være billigere end en almindelig benzinsluger. Vi foreslår samtidig, at alle taxaer skal være hybridbiler. Vil du være med til det? lød udfordringen fra Holmsgaard.
- Vi vil gerne kigge på, at kommunerne skal kunne stille krav om, at for eksempel taxaer, der skal køre i kommunen, er klasse A eller B, men vi vil ikke nødvendigvis indskrænke det til hybridbiler. Nogle biler kører betydeligt længere på literen end hybridbilen, lød svaret fra Hedegaard.
Men det var forbedring af den kollektive trafik og forslaget om en betalingsring i storbyerne, der primært optog det unge publikum.
- Det er mig en gåde, hvorfor man ikke kan få et flertal for en betalingsring i for eksempel Århus og København. Det ville være godt, hvis du ville rykke på det, Connie, her før valget, mente Anne Grete Holmsgaard.
- Jeg har ikke en ideologisk modstand mod idéen. Men vi kan ikke sige okay, så længe alternativerne ikke er på plads. Men jeg synes, at vi skal vente til Infrastrukturkommissionen kommer med deres bud på en investeringsplan, lød det fra miljøministeren.