EU: Frem og tilbage er ikke lige langt

Uddannelse: Chauffører skal have EU-bevis for uddannelse. Det skal mekanikere også, hvis de kører landbrugsmaskiner til reparation på værksted. Men ikke, hvis de kører værktøj ud på en gård i lastbil og reparerer landbrugsmaskinen der.

EU har mange regler om transport, køretøjer og chauffører. Det skaber forvirring om krav til uddannelse, når mekanikere skal køre med landbrugsmaskiner eller lastbil. EU har mange regler om transport, køretøjer og chauffører. Det skaber forvirring om krav til uddannelse, når mekanikere skal køre med landbrugsmaskiner eller lastbil.

EU's regler kan skabe tvivl om, hvorvidt frem og tilbage er lige langt. I hvert fald, hvis man er landbrugsmekaniker, der skal køre som del af sit job.

En chauffør må hverken køre lastbil eller landbrugsmaskiner, hvis han ikke har sin efteruddannelse i orden. Der vanker bødestraf, hvis han ikke kan fremvise et gyldigt EU-kvalifikationsbevis.

Den straf risikerer en landbrugsmekaniker også. I hvert fald hvis han tager ud på en gård, fordi han vil køre en landbrugsmaskine frem til reparation på sit værksted. Men hvis han i stedet låner en lastbil, så kan han køre sit værktøj frem til gården i den, uden at der er krav om efteruddannelse. Og uden at der er risiko for bødestraf.

Kringlede EU-regler

Det viser et svar, Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har givet i Folketinget. Det tvetydige svar skyldes EU's regler om uddannelse, chauffører og køretøjer.

Reglerne har nogle undtagelser. En af dem siger, at der ikke er tale om ”en egentlig transport af gods”, hvis en mekaniker kører sit værktøj i en lastbil. Så behøver han ikke den efteruddannelse, der kræves for chauffører.

Når mekanikeren til gengæld skal have efteruddannelsen, hvis han vil køre landbrugsmaskinerne til et værksted og hjem på gården igen, så skyldes det, at landbrugsmaskiner også kan køres af en chauffør.

V: Rammer landbruget hårdt

Det er Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorenzen, der har fået svar fra transportministeren. Venstremanden mener, at landbrugets maskinbranche er hårdt ramt af de regler, EU har lavet om godstransport.

Henrik Dam Kristensen henviser til EU's regler. Og så svarer han, at han finder det rimeligt, at landbrugsmekanikere er underlagt de samme regler som chauffører: ”I de tilfælde, hvor en landbrugsmekaniker udfører arbejde, der også kan udføres af en chauffør”.

Se hele svaret her.