Chauffører malkes i statens gebyrcirkus
Staten malker landets chauffører for 38 millioner kroner for plastikkort, der beviser lovpligtig uddannelse. I alt scorer staten 140 millioner på lovpligtig uddannelse, som chaufførerne selv skal betale.
Chauffører er tvunget på uddannelse. De skal selv betale, og det fylder ekstra millioner i statskassen. Landets 76.000 chauffører skæpper godt i statskassen.
Loven tvinger dem på uddannelse hvert femte år. Og lærdommen skal bevises med et plastikkort, der koster 500 kroner i gebyr til staten.
På den konto malker staten chaufførerne for 38 millioner hvert femte år. I 2011 og 2012 er gebyrerne bogført på finansloven med indtægter for 7,5 millioner kroner hvert år. Oven i skal chauffører også betale gebyr for uddannelsen, og det koster 600 kroner.
Raser over regning
Regeringen har desuden sat godtgørelsen pr. kursustime ned. Dermed scorer staten i alt 140 millioner kroner.
- Politikerne har vedtaget en lov, der tvinger chaufførerne til uddannelse. De skal selv betale, og de skal købe verdens dyreste plastikkort. Chaufførerne får en ekstra rudekuvert, imens får andre store skattelettelser. Det hænger ikke sammen, siger Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe.
Tvungen uddannelse koster typisk en chauffør 4.000 - 5.000 kroner. Beløbet ryger op af lommen i gebyrer, og når der mangler løn for tiden på kursus.
Minister i samråd
Trafikstyrelsen oplyser, at gebyret for plastikkort går til administration. Den opgør ikke udgifterne pr. kort. Men chefkonsulent Lis Caspersen oplyser, at der er afsat tre årsværk til opgaven.
På Christiansborg vil S og SF have en forklaring. De mener ikke, at chaufførerne skal betale for lovpligtig uddannelse. Derfor er transportminister Hans Christian Schmidt (V) kaldt i samråd.
I sidste uge afviste han, at ændre på tingenes tilstand. Det samme gjorde ordførerne fra V og K. De mener, problemet skal løses af fagforeninger og arbejdsgivere.